Poseł o absurdalnym zróżnicowaniu wynagrodzeń pielęgniarek sięgającym kilku tys. PLN
Interpelacja do ministra zdrowia w sprawie ustawowej podwyżki wynagrodzeń personelu medycznego w roku 2022 i 2023
Szanowny Panie Ministrze,
od 1 lipca 2022 r. została wprowadzona nowa tabela określająca współczynniki pracy w poszczególnych grupach zawodowych wg kwalifikacji wymaganych na zajmowanym stanowisku, która de facto jest przyczyną aktualnych problemów finansowych wielu szpitali powiatowych, jak i niepokojów społecznych szczególnie w grupie zawodowej pielęgniarek. Związane jest to z absurdalnie wysokim zróżnicowaniem wynagrodzenia zasadniczego pomiędzy pielęgniarką mgr ze specjalizacją (kwota 7305,00 zł) a pielęgniarką specjalistką (kwota 5776,00 zł). Skutek jest taki, że różnice w miesięcznym wynagrodzeniu tych dwóch grup po uwzględnieniu dodatku stażowego i innych dodatków (noce i święta) sięgają miesięcznie kilku tysięcy złotych, co budzi uzasadniony sprzeciw.
Kolejnym aspektem jest sposób refinansowania skutków finansowych ustawowych podwyżek. Wprowadzony algorytm naliczania środków na podwyżki preferuje w sposób zdecydowany szpitale wysokospecjalistyczne kosztem szpitali powiatowych. W województwie małopolskim szereg szpitali powiatowych otrzymało niewystarczające środki na pokrycie tych podwyżek, nawet poniżej ogłoszonego przez Ministerstwo Zdrowia średniego przyrostu 16%. Po usilnych protestach szpitali powiatowych wprowadzono dodatek wyrównawczy do poziomu wielkości średniej 16%. Dodatek ten przedłużono tylko do końca czerwca 2023 roku. Wysokość dodatku jest różna, ale są to duże kwoty po kilkaset tysięcy złotych miesięcznie i brak rozwiązania tego problemu spowoduje zapaść finansową wielu szpitali powiatowych.
Wypłaty pielęgniarek po 1 lipca 2023 po PESELU czy według algorytmu
Nie jest prawdziwa teza głoszona przez MZ, że problemy finansowe związane z podwyżką spowodowane są przerostem zatrudnienia czy złym zarządzaniem szpitali, winien jest algorytm opracowany przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, przykładem jest jeden ze szpitali Małopolski, który po przeliczeniu tym algorytmem dostał mniej środków finansowych niż miał przed podwyżką.
W związku z powyższym bardzo proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Na jakiej podstawie i na jakich danych opierano się przy opracowaniu wspomnianego algorytmu?
- Czy od lipca 2023 roku nadal będzie obowiązywał dotychczasowy algorytm przeliczeniowy? Jeśli tak, to w jaki sposób ministerstwo zamierza zrekompensować braki finansowe szpitali?
- W ilu szpitalach sygnalizowany jest problem związany z wprowadzoną ustawą dotyczącą wynagrodzeń? Jakie działania naprawcze podejmuje w tym zakresie ministerstwo?
- Czy planuje się przekazywanie środków na podwyżki, nie na podstawie algorytmu, ale na tzw. PESEL, czyli środki dedykowane dla poszczególnych pracowników?
Śródtytuły i linki pochodzą od redakcji.
Urszula Nowogórska, 27 marca 2023 r.
Poseł na Sejm RP
źródło: sejm.gov.pl