Uchwała nr 28
IX Sprawozdawczo Wyborczego Krajowego Zjazdu Delegatów OZZPiP
z dnia 28 czerwca 2017 r.
w sprawie procedowanej ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia
zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych
Na podstawie § 17 ust. 2 lit. f) Statutu Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych (zwanego dalej Statutem) uchwala się co następuje:
§ 1
Delegaci na IX Sprawozdawczo – Wyborczy Krajowy Zjazd Delegatów – po przeprowadzonej dyskusji – przyjmują stanowisko w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały, które kierują do Prezydenta RP.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Warszawa, dnia 28 czerwca 2017 r.
Sz. P.
Andrzej Duda
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej
S T A N O W I S K O
Delegatów IX Sprawozdawczo-Wyborczego Krajowego Zjazdu Delegatów Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych w sprawie procedowanej ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia leczniczych
Działając w imieniu Delegatów IX Sprawozdawczo Wyborczego Krajowego Zjazdu Delegatów Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, który obradował w dniach 27-28 czerwca 2017r. w Falentach k/Warszawy zwracam się do Pana Prezydenta z wnioskiem w sprawie podjęcia – w ramach posiadanych kompetencji – interwencji i refleksję nad końcowym brzmieniem procedowanej jeszcze w dniu dzisiejszym w Senacie RP ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Przypominam, że jest to wersja Rządowa ustawy przyjęta przez Sejm RP w dniu 08.06.2017r. i zaakceptowana bez zmian przez Sejm RP w dniu 28.06.2017r. (Druki Sejmowe nr1583 i 1617 oraz Druk Senacki nr 529).
Końcowa wersja ustawy nie stanowi żadnego kompromisu ze stroną społeczną, która przygotowała własny projekt ustawy i który znacznie odbiega od wersji rządowej projektu.
Zwracamy się z prośbą o wykorzystanie przez Pana Prezydenta własnych uprawnień związanych z trwającym obecnie procesem legislacji lub podjęcie niezwłocznej inicjatywy ustawodawczej w celu przynajmniej eliminacji rażącego pokrzywdzenia jakie zostało zawarte w zapisach tej ustawy dotyczących grupy zawodowej pielęgniarek i położnych. Podstawą do wyliczenia poziomu najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne ma być tabela zawarta w załączniku do ustawy określająca tzw. „Współczynniki pracy”. Reprezentowana przez nas grupa zawodowa pielęgniarek i położnych została podzielona na trzy grupy tj.:
Poz. 7 – pielęgniarka lub położna z tytułem magistra na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo, ze specjalizacją – proponowany współczynnik pracy 1,05
Poz. 8 – pielęgniarka albo położna ze specjalizacją – proponowany współczynnik pracy 0,73
Poz. 9 – pielęgniarka albo położna bez specjalizacji – proponowany współczynnik pracy 0,64
Przy uprzednim zastrzeżeniu, że procedowana ustawa nie spełnia oczekiwań strony społecznej to w naszej ocenie poz. 7 zapisu projektu ustawy może być pozostawiona bez zmian.
Bezwzględnie konieczna jest natomiast poprawka w zakresie poz. 8 i 9 projektu.
Delegaci OZZPiP proponują wykreślić z załącznika dotychczasowe poz. 8 i 9, a w to miejsce wstawić następujące zapisy:
Poz. 8 – pielęgniarka lub położna z tytułem magistra; pielęgniarka albo położna ze specjalizacją – proponowany współczynnik pracy 1,00
Poz. 9 – pielęgniarka albo położna bez specjalizacji – proponowany współczynnik pracy 0,73
Zmiana opisu grupy zawodowej w poz. 8 jest konieczna ponieważ należy zrównać ze sobą dwa przypadki posiadanych kwalifikacji tj. wynagradzać na równym poziomie pielęgniarki i położne z tytułem magistra (od 2000 r. kształcenie pielęgniarek i położnych na poziomie studiów wyższych jest standardem, a poza tym koleżanki z naszej grupy zawodowej uzyskują jeszcze uprawnienia magistra na innych kierunkach kształcenia związanego z szeroko rozumianą ochroną zdrowia) z pielęgniarkami i położnymi posiadającymi specjalizację i zarazem wieloletnie doświadczenie w wykonywaniu zawodu, ale z uwagi na kształcenie przed 2000r. nie posiadającymi wykształcenia wyższego magisterskiego na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo. Dodatkowo współczynnik pracy winien być dla poz. 8 podniesiony z 0,73 na co najmniej 1,00.
W poz. 9 nie potrzeba dokonywania zmiany opisu grupy zawodowej, ale konieczne jest podniesienie współczynnika pracy z obecnie proponowanego 0,64 na co najmniej 0,73.
Utrzymanie wersji projektu ustawy bez zmian kompletnie nie da żadnych pozytywnych skutków dla uatrakcyjnienia wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej w Polsce.
Przy współczynniku 0,64 w zasadzie do 31.12.2021r. poziom wynagrodzenia zasadniczego pielęgniarek i położnych w poz. 9 będzie kształtował się w wysokości 2.496,-zł. brutto. Zatem projektowana ustawa – o ile nie będzie w międzyczasie nowelizowana – w/w poziom miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego 2.496,-zł. pozwoli osiągnąć tej grupie pielęgniarek i położnych dopiero za 4 lata i 6 miesięcy. Czy faktycznie taki jest pomysł na zatrzymanie pielęgniarek i położnych w kraju i nakłonienie ich do powrotu do pracy z zagranicy?
Proszę zwrócić jeszcze uwagę na skutki przepisów przejściowych dla tej ustawy:
Pierwsze skutki działania ustawy mają spowodować wzrost wynagrodzenia zasadniczego pielęgniarek i położnych z tej grupy z poz. 9 od 01.07.2017r. o co najmniej 10% z brakującej docelowo kwoty. Co to oznacza w praktyce?
Pielęgniarka i położna, która zarabia obecnie 2.000,-zł. brutto miesięcznie wynagrodzenia zasadniczego od 01.07.2017 r. może liczyć maksymalnie na 49,-zł. wzrostu wynagrodzenia miesięcznego brutto. Natomiast pielęgniarka i położna, która zarabia obecnie 2.496,-zł. brutto miesięcznie nie otrzyma żadnego wzrostu wynagrodzenia zasadniczego i to nie tylko w roku bieżącym, ale także i w kolejnych latach bo wypełnia już kryterium minima ustawowego?
Dla kontrastu jedynie przypominamy, że w roku bieżącym (m.in. na skutek obniżenia wieku emerytalnego) uprawnienia emerytalne uzyska ok. 80 tysięcy pielęgniarek i położnych wykonujących zawód w Polsce na ogółem 200 tysięcy wszystkich zatrudnionych? Kto będzie zatem wykonywał ten zawód w Polsce na poziomie proponowanych w projekcie stawek wynagrodzenia?