Liczba pielęgniarek i położnych odbywających kursy dokształcające
W ramach szkoleń zawodowych pielęgniarki i położne mają możliwość odbywania specjalizacji oraz kursów: specjalistycznych, kwalifikacyjnych i dokształcających. W dzisiejszym artykule przybliżymy liczby związane z kursami dokształcającymi.
Kursy dokształcające, które odbywają się w ramach ustawowych szkoleń pielęgniarek, mają na celu pogłębienie i aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych pielęgniarki i położnej. Jak wynika z danych przedstawionych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, w 2022 r. zrealizowano 110 kursów dokształcających, które ukończyło 2 645 osób, co biorąc pod uwagę rok 2021, oznacza wzrost liczby absolwentów tego rodzaju kształcenia o ponad 80%.
Na grafice przedstawiamy liczbę absolwentów kursów dokształcających w latach 2018-2022.
źródło: ckppip.edu.pl
W poniższej tabeli prezentujemy liczby uczestników kursów dokształcających dla pielęgniarek i położnych w latach 2017 – 2022, wraz z liczbą edycji odbytych kursów, a także najchętniej wybieranymi kursami przez pielęgniarki i położne.
Rok | Liczba edycji | Liczba uczestników kursów dokształcających | Kursy z największą liczbą uczestników |
2017 | 187 | 5 522 | pielęgniarki – Obsługa portu donaczyniowego położne – Obsługa portu donaczyniowego |
2018 | 125 | 2 847 | pielęgniarki – Porty naczyniowe położne – Porty naczyniowe |
2019 | 134 | 3 351 | pielęgniarki – Porty naczyniowe położne – Porty naczyniowe |
2020 | 48 | 1 136 | pielęgniarki – Długoterminowe dostępy naczyniowe położne – Długoterminowe dostępy naczyniowe |
2021 | 74 | 1 460 | pielęgniarki – Dostępy naczyniowe położne – Problemy w laktacji |
2022 | 110 | 2 645 | pielęgniarki – Porty naczyniowe położne – Problemy w laktacji |
Na podstawie powyższych danych wynika, że w latach 2020 i 2021, podobnie jak w przypadku kursów kwalifikacyjnych i kursów specjalistycznych nastąpił znaczący spadek liczby absolwentów kursów dokształcających w porównaniu do lat ubiegłych.
źródło: ckppip.edu.pl
Kursy dokształcające to droga do zdobywania przez pielęgniarki praktycznych umiejętności zawodowych. Czy ich rola jest doceniana w kształceniu podyplomowym personelu pielęgniarskiego?