Kurs kwalifikacyjny dla pielęgniarek
Uzyskanie przez pielęgniarkę kwalifikacji do wykonywania świadczeń w zakresie edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia oraz świadczeń opiekuńczych, wychowawczych, diagnostycznych, pielęgnacyjnych, leczniczych i rehabilitacyjnych w środowisku zamieszkania świadczeniobiorcy, w środowisku jego pobytu, w zdrowiu, chorobie i niepełnosprawności, niezależnie od wieku i płci – to cel kursu kwalifikacyjnego w zakresie pielęgniarstwa rodzinne dla pielęgniarek.
W ciągu sześciu lat (2016-2022) ponad 6 400 pielęgniarek poszerzyło swoje kompetencje o ten kurs kwalifikacyjny. Liczba ta stawia to szkolenie na pierwszym miejscu najchętniej wybieranych kursów kwalifikacyjnych dla pielęgniarek.
Umiejętności pielęgniarki
Po ukończeniu przedmiotowego kursu pielęgniarka potrafi:
- korzystać z aktualnej wiedzy dla zapewnienia bezpieczeństwa i wysokiego poziomu opieki w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego
- udzielać samodzielnie określonych świadczeń specjalistycznych obejmujących planowanie, realizowanie i ocenę złożonych problemów zdrowotnych pacjentów i ich rodzin, pozostających pod opieką lekarza rodzinnego i pielęgniarki rodzinnej;
- wykonywać świadczenia specjalistyczne zgodnie z zasadami etyki zawodu i poszanowaniem praw pacjenta;
- doradzać w zakresie: zdrowia, programów zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz realizowanych przez jednostki samorządowe, profilaktyki chorób, profilaktyki powikłań wynikających z choroby podstawowej;
- monitorować stan pacjenta i interpretować wyniki badań.
Plan nauczania
Kurs składa się z czterech modułów. Poniżej przedstawiamy każdy z nich, wraz z krótkim opisem celu.
I Podstawowa opieka zdrowotna i medycyna rodzinna, Cel: przedstawienie aktualnej wiedzy z zakresu medycyny rodzinnej oraz rynku świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej i pomocy społecznej.
II Pielęgniarstwo rodzinne, Cel: przygotowanie pielęgniarki do wypełniania zadań, roli i funkcji pielęgniarstwa rodzinnego oraz stosowania wiedzy z teorii pielęgnowania z uwzględnieniem współczesnych metod pracy z rodziną – podmiotem opieki pielęgniarskiej.
III Promocja zdrowia i profilaktyka w środowisku zamieszkania świadczeniobiorcy z uwzględnieniem aktualnie realizowanych programów zdrowotnych, Cel: przygotowanie pielęgniarki do rozpoznawania zmian zachodzących w rodzinie spowodowanych problemami zdrowotnymi, profesjonalnego współdziałania z rodziną w zakresie promowania zdrowia i wsparcia w realizacji prozdrowotnego stylu życia członków rodziny w zdrowiu, chorobie i niepełnosprawności.
IV Problemy zdrowotne w poszczególnych etapach życia, Cel: przygotowanie pielęgniarki do rozpoznawania problemów zdrowotnych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych wynikających z różnych schorzeń występujących w rodzinie oraz uczestniczenia w procesie terapeutycznym świadczeniobiorców w różnych etapach życia.
Przygotowanie pielęgniarki do planowania i realizowania opieki wobec pacjentów unieruchomionych w łóżku. Przygotowanie pielęgniarki do rozpoznawania stanów zagrożenia życia z uwzględnieniem kategorii odbiorców i miejsca interwencji.
Edukator w cukrzycy – literatura
Zachęcamy do zapoznania się z pozycjami, które została uwzględniona w wykazie literatury podstawowej programu przedmiotowego kursu.
Bernatowska E., Grzesiowski P.: Szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane – od A do Z, PZWL, Warszawa 2021
Szczepienia ochronne. Obowiązkowe i zalecane od A do Z to już IV uaktualnione wydanie praktycznego przewodnika dla lekarzy rodzinnych i pediatrów dotyczącego szczepień ochronnych.
W książce Autorzy omówili:
- ogólne zasady i bezpieczeństwo wykonywania szczepień z uwzględnieniem aspektów prawnych,
- szczepienia ochronne obowiązkowe oraz zalecane dla niemowląt, dzieci, młodzieży i dorosłych,
- szczepienia przeciwko Covid-19,
- rolę, jaką odgrywają lekarze i pielęgniarki pracujący w podstawowej opiece zdrowotnej w realizacji programu szczepień ochronnych.
Kózka M., Płaszewska-Żywko L. (red.): Procedury pielęgniarskie. PZWL, Warszawa 2013 (dodruk 2022)
W pierwszej części książki przedstawiono obowiązujący stan prawny wykonywania zawodu przez pielęgniarki. Scharakteryzowano dwie najbardziej znane klasyfikacje procedur pielęgniarskich obowiązujące w pielęgniarstwie światowym oraz przedstawiono metodologię i klasyfikację procedur własnych. W kolejnych częściach podręcznika zamieszczono opis procedur, grupując je według przyjętej klasyfikacji: procedury podstawowe, profilaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne.
źródło: pzwl.pl
Liczba pielęgniarek, które chcą odbyć kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego
Z danych zamieszczonych w SMK wynika, że liczba zainteresowanych pielęgniarek odbyciem kursu kwalifikacyjnego w zakresie pielęgniarstwa rodzinnego to 1 490 osób.
Poniżej publikujemy szczegółowe dane z podziałem na województwa.
Województwo: | Liczba pielęgniarek, które zgłosiły swój udział w kursie |
dolnośląskie | 140 |
kujawsko-pomorskie | 195 |
lubelskie | 125 |
lubuskie | 25 |
łódzkie | 25 |
małopolskie | 80 |
mazowieckie | 115 |
opolskie | 0 |
podkarpackie | 85 |
podlaskie | 115 |
pomorskie | 20 |
śląskie | 280 |
świętokrzyskie | 70 |
warmińsko-mazurskie | 30 |
wielkopolskie | 95 |
zachodniopomorskie | 90 |
Razem: | 1 490 |
źródło: smk2.ezdrowie.gov., ckppip.edu.pl
Opracowanie: Daria Krajewska pielegniarki.info.pl