Specjalizacja pielęgniarek ma trwać pięć lat.

4 min czytania
AktualnościSzkolenia pielęgniarek i położnych
Specjalizacja pielęgniarek ma trwać pięć lat.

Szkolenia pielęgniarek

Posiedzenie sejmowej komisji zdrowia w dniu 1 października 2021 roku.

Poseł Elżbieta Gelert:

I jeszcze tylko odnośnie do szkolenia pielęgniarskiego, bo tutaj na pewno należałoby bardzo zastanowić się nad specjalizacjami pielęgniarskimi i uprawnieniami, jakie te specjalizacje mają dawać, bo jest chyba niewykorzystanie mnóstwa pielęgniarek i położnych.

Jeżeli 33% stanowią pielęgniarki ze specjalizacją, to spróbujmy wykorzystać, w pozytywnym tego słowa znaczeniu, te specjalizacje dla całego systemu ochrony zdrowia. Tu mogą być naprawdę osoby bardzo pomocne. Czasami szukamy nowych zawodów, a nie wykorzystujemy tego, co jest. Nie wiem, dlaczego poszliśmy…

Możliwe, że my jako posłowie nie wiemy dużo o rzeczach, jakie się toczą w ministerstwie, ale dlaczego wyszło się od szkolenia opiekunów medycznych – czy dlatego, że to jest najprostszy temat, który można było załatwić, załatwiliśmy więc szkolenia opiekunów? – a nie od tego, co robić z różnymi rodzajami specjalizacji pielęgniarskich, jak to wykorzystać i jak też ukrócić różnego rodzaju kursy, które są w pielęgniarstwie.

Przecież pielęgniarki kończą studia magisterskie z pielęgniarstwa, kończą specjalizacje i znowu, żeby wykonać coś prostego, to muszą robić kurs. Żeby zdjąć szwy, one muszą kurs zrobić. Jest to często podwójne, niepotrzebne inwestowanie środków.

Dublowanie szkoleń pielęgniarek

Przewodnicząca poseł Violetta Porowska:

Ależ skądże. Absolutnie, pani poseł, wszystkie pani refleksje są takie, nad którymi kiwaliśmy głowami… Tutaj wszyscy państwo posłowie pracujemy w ochronie zdrowia wiele lat, więc kiwaliśmy głowami, bo kwestie specjalizacji, punktów specjalizacyjnych i miejsc specjalizacyjnych to odwieczna bolączka. A kwestia tych dodatkowych kursów dla pielęgniarek, tego dublowania kształcenia pielęgniarek też jest problemem.

Dyrektor CKPPiP Beata Guzak:

Ja bardzo się cieszę, że pani poseł poruszyła temat obecnie funkcjonujących przeróżnych kursów obejmujących kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych. Chciałabym tylko zaznaczyć, że na dzień dzisiejszy wygląda to w ten sposób, że wymóg określonych kursów określa albo płatnik, albo program kształcenia. Faktycznie jest ogromne nagromadzenie kursów. Już na dzień dzisiejszy jest prowadzona ewaluacja programów kształcenia, aby usunąć z nich na przykład wymóg posiadania kursu z RKO lub EKG w momencie przystępowania do specjalizacji. Natomiast jeśli ktoś przystępuje do specjalizacji w 2021 r., a przedstawia kurs z RKO z 1995 r., to umówmy się, jaką on ma wartość. Z kolei standardy akredytacyjne nakładają na podmioty lecznicze ciągłe doskonalenie z tego zakresu, więc zupełna niezasadność utrzymywania takiego kursu. Tak więc już powoli czyścimy programy z tych kursów.

Brak ram samodzielności pielęgniarek z tytułem specjalisty

Jeśli chodzi o nowe programy, chodzi właśnie o to wykorzystanie specjalistów. Szanowni państwo, obecnie jest chyba kilka aktów prawnych, które regulują samodzielność zawodową pielęgniarek i położnych. Kiedy czytam jeden akt prawny, to mogę to, ale jeśli skończę to albo mam tę szkołę, albo mam tamten kurs. Ta niejasność przepisów spowodowała, że podczas spotkań u nas, w centrum, i dyskusji na temat nowych programów specjalizacyjnych wyszliśmy z takiego założenia, że przede wszystkim trzeba określić kompetencje pielęgniarki specjalistki w danej dziedzinie.

Pielęgniarka specjalistka, która chce wejść na daną specjalizację, będzie wiedziała, jakie będzie miała kompetencje do samodzielnego wykonywania. To będzie jasny przekaz do płatnika, co może określić w warunkach szczegółowych, i jasny przekaz do podmiotów leczniczych. Czyli pracodawca będzie wiedział, kogo potrzebuje, na jakim stanowisku i co ta osoba będzie mogła wykonywać samodzielnie, bo na dzień dzisiejszy ta samodzielność jest naprawdę bardzo mocno rozmyta.

Chcemy, żeby było kilka jasnych kompetencji. To nie musi być pielęgniarka specjalistka w danej dziedzinie, która ma 25 kompetencji. Niech ma 5, ale takich twardych kompetencji, że będzie je mogła samodzielnie wykonywać w partnerstwie z kolegami.

Chcemy wydłużyć specjalizację pielęgniarek z trzech do pięciu lat”

W tym kierunku idzie zmiana programów kształcenia na kształcenie modułowe. Chcemy wprowadzić – co wcześniej wspominałam – że ten moduł tak zwany ogólny, który jest u nas jeszcze niedoprecyzowany, mógłby być wspólnie z innymi zawodami realizowany, oczywiście w poszczególnych zakresach, natomiast w module tak zwanym specjalistycznym miałyby być poszczególne kursy – chyba podobnie jest u lekarzy – po ukończeniu których pielęgniarka lub położna nabywa kompetencji. Czyli ten kurs teoretyczny ma być połączony ze stażem. Kończąc więc dany element, ma pewien certyfikat do wykonywania określonych zadań.

Chcemy też wydłużyć specjalizacje z trzech do pięciu lat, ale też chcemy wprowadzić tę dowolność, bo właśnie wchodzą w to moment macierzyństwa, moment różnych urlopów, momenty zdrowotne, więc pielęgniarka będzie miała… Teraz jest system taki klasowy. Zapisuje się grupa 25 osób, przychodzi do klasy na zajęcia teoretyczne, potem hurtem idą na praktyki i to realizują. Chcemy to bardziej zindywidualizować, żeby na przykład ten staż był też w placówkach, gdzie pielęgniarka będzie mogła naprawdę przećwiczyć te elementy, które będzie mogła potem realizować w podmiocie leczniczym, do którego wróci.

I właściwie to tyle. Rozpędziłam się, ale to są kluczowe elementy, które są naprawdę w fazie projektu i w momencie, kiedy zapadną pewne decyzje odnośnie do dalszej realizacji zmian w kształceniu przeddyplomowym pielęgniarek i położnych, jeśli będzie mi to dane, to na pewno będę chciała w tym kierunku poprowadzić zmianę w kształceniu przeddyplomowym.

Specjalizacja dla pielęgniarek z tytułem licencjata oraz pielęgniarek z tytułem magistra pielęgniarstwa

Poseł Elżbieta Gelert (KO):

Tylko jedno pytanie do pani. Ponieważ w tej chwili pielęgniarki robią specjalizacje zarówno po licencjatach, jak i po magisterium, czy tutaj państwo coś przewidujecie? Jak to ma funkcjonować?

Dyrektor CKPPiP Beata Guzak:

Dokładnie tak, jak pani mówi, ponieważ w toku dyskusji okazało się, że też w kształceniu podyplomowym pierwszego i drugiego stopnia należy określić kompetencje absolwenta. Mając tamte kompetencje, my określamy kompetencje specjalistki. Jeśli ktoś będzie przystępował do specjalizacji po pierwszym stopniu, to ma określone kompetencje i żeby być specjalistą, będzie musiał wyrównać ewentualne niedostatki, a jeśli magister, no to automatycznie będzie musiał zrobić mniej kursów, bo już będzie miał te kompetencje nabyte. Tak więc to wszystko jest w fazie projektu.

Śródtytuły oraz linki pochodzą od redakcji pielegniarki.info.pl

źródło: sejm.gov.pl

Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 2.7 / 5. Ilość głosów: 36

Bądź pierwszym, który oceni wpis

1198 artykułów

O autorze

Redaktor, specjalista social media. Koordynator dystrybucji Ogólnopolskiej Gazety Pielęgniarek i Położnych oraz wyszukiwarki szkoleń w ramach kształcenia podyplomowego. Doradca klienta Sklepu Pielęgniarek i Położnych.
Artykuły
Zobacz także
AktualnościNormy zatrudnieniaPraktyka zawodowa

Pielęgniarek powinno być 5. Czyli do każdej kończyny i do głowy jedna pielęgniarka.

2 min czytania
Trzeba byłoby zwrócić uwagę na to, ile pielęgniarek jest na dyżurze… Redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych publikuje jedną z wypowiedzi wygłoszonych…
Aktualności

Kluczowe aspekty dokumentacji medycznej - Forum Menedżerów Służby Zdrowia 12 grudnia.

1 min czytania
Obsługa pacjenta, współpraca z NFZ – czyli Forum Menedżerów Służby Zdrowia Już 12 grudnia w Mielnie odbędzie się kolejna edycja Forum Menedżerów…
AktualnościNormy zatrudnieniaPraktyka zawodowa

Ile pielęgniarek na 30-łóżkowym oddziale?

2 min czytania
Zależy w jakim stanie są pacjenci ale dyrektorzy tego nie kumają! Sztuka jest sztuką… W dniu 6 listopada 2024 roku redakcja Ogólnopolskiego…
Komentarze
×
AktualnościDodatki pielęgniarek

MZ - dodatek pielęgniarkom płacimy za każdą rozpoczętą godzinę.