Poseł zapytał o przywrócenie LM…
Redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych w dniu 27 stycznia 2025 roku opublikowała interpelację poselską w sprawie przywrócenia do struktury szkolnictwa
powszechnego szkoły typu liceum medyczne na przykładzie liceum medycznego w Rawiczu. Poseł w interpelacji zauważa:
Poszerzenie oferty edukacyjnej wielu rodzimych szkół średnich o liceum medyczne stanowiłoby szansę m.in. dla szpitali i placówek całkowitej opieki medycznej na zapewnienie profesjonalnie przygotowanej do zawodu kadry pielęgniarskiej, posiadającej nie tylko wysokie kwalifikacje zawodowe, ale również szczególnie cenione w tej profesji poczucie empatii, wrażliwości i humanitarnej odpowiedzialności.
Na interpelację odpowiedziało w dniu 20 lutego 2025 roku Ministerstwo Edukacji. Treść stanowiska ministerstwa publikujemy poniżej.
Odpowiedź na interpelację w sprawie przywrócenia do struktury szkolnictwa powszechnego szkoły typu liceum medyczne, na przykładzie liceum medycznego w Rawiczu
Warszawa, 20 lutego 2025 roku
Szanowna Pani Poseł,
uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami ustawy – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. 2024 poz. 737) szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy:
1) ośmioletnia szkoła podstawowa;
2) szkoły ponadpodstawowe:
a) czteroletnie liceum ogólnokształcące,
b) pięcioletnie technikum,
c) trzyletnia branżowa szkoła I stopnia,
d) trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy,
e) dwuletnia branżowa szkoła II stopnia,
f) szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.
Jednocześnie nie planuje się obecnie „przywracania do struktury szkolnictwa powszechnego szkoły typu liceum medyczne“.
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w szkołach ponadpodstawowych: liceum ogólnokształcącym i technikum są realizowane przedmioty w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Dyrektor liceum ogólnokształcącego (technikum), po zasięgnięciu opinii rady liceum ogólnokształcącego (technikum), a jeżeli rada liceum ogólnokształcącego (technikum) nie została powołana – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu
uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń liceum ogólnokształcącego wybiera 2 albo 3 przedmioty, a uczeń technikum – 1 przedmiot (jeżeli możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum na to pozwalają, uczeń technikum może wybrać 2 przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym).
W związku z powyższym uczeń, który jest zainteresowany podjęciem w przyszłości nauki np. na uczelni medycznej, może – po zapoznaniu się z ofertą edukacyjną wybranej szkoły ponadpodstawowej – dokonać w trakcie rekrutacji wyboru klasy, w której realizowane będą m.in. określone przedmioty w zakresie rozszerzonym, uwzględniane podczas rekrutacji na ww. uczelnię. (…) Całość powyższej odpowiedzi dostępna jest w marcowym wydaniu Ogólnopolskiej Gazety Pielęgniarek i Położnych, w artykule pt. Poseł zapytał o przywrócenie LM – ministerstwo odpowiedziało.
źródło: sejm.gov.pl