Interpelacja do ministra zdrowia w sprawie braków personalnych w służbie zdrowia
Szanowny Panie Ministrze! Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej otworzyły się rynki pracy w wielu krajach wspólnoty. Ze względu na znaczne różnice wynagrodzeń wielu Polaków wyjechało za pracą za granicę, skutkiem czego w wielu branżach zaczęło brakować pracowników.
Problem ten dotknął również służbę zdrowia. Z opublikowanego przez resort zdrowia raportu wynika, że w polskich szpitalach i przychodniach brakuje ponad 4 tys. lekarzy i ponad 3,5 tys. pielęgniarek. Dodatkowo oprócz migracji zarobkowej odrębny problem stanowią trudności w uzyskaniu specjalizacji. Niepokojący jest także fakt, że wśród nowo przyjętych dominują osoby w wieku około 40 lat. Nierzadko są to pielęgniarki odnawiające teraz uzyskane przed laty prawo wykonywania zawodu.
Jakie działania podejmowane są, aby zapewnić odpowiednią jakość świadczeń medycznych?
Poseł Andrzej Gut-Mostowy
Warszawa, dnia 1 marca 2007 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia – z upoważnienia ministra – na interpelację w sprawie braków personalnych w służbie zdrowia
W odpowiedzi na interpelację pana posła Andrzeja Gut-Mostowego przekazaną przy piśmie z dnia 7 marca 2007 r. (znak: SPS-023-7009/07) w sprawie braków personalnych w służbie zdrowia medycznego w szpitalach uprzejmie przekazuję następujące stanowisko w sprawie.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn zm.) określa zakres działań Narodowego Fundusz Zdrowia w celu zabezpieczenia jakości, dostępności oraz analizy kosztów świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z art. 148 ustawy, kryteria oceny ofert w toku postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej obejmuje w szczególności: ciągłość, kompleksowość, dostępność, jakość udzielanych świadczeń, kwalifikacje personelu, wyposażenie w sprzęt i aparaturę, na podstawie wewnętrznej oraz zewnętrznej oceny, która może być potwierdzona certyfikatem jakości lub akredytacją.
Ustawa stanowi również, iż fundusz przeprowadza kontrolę realizacji umowy o udzielanie świadczeń, a w szczególności kontrolę sposobu korzystania ze świadczeń przez ubezpieczonych, dostępności i jakości świadczeń oraz zasad organizacji ich udzielania, stosowania procedur diagnostycznych i terapeutycznych pod względem jakości i zgodności z przyjętymi standardami.
Ponadto Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia jest jednostką Ministerstwa Zdrowia, która została powołana do realizacji zadań w zakresie:
– inspirowania oraz wspierania działań zmierzających do poprawy jakości usług medycznych,
– oceny czynników mających wpływ na poziom jakości świadczeń zdrowotnych,
– oceny wskaźników obrazujących poziom rezultatów świadczeniodawców.
W dniu 9 lutego 2007 r. w Ministerstwie Zdrowia odbyła się konferencja ËJakość opieki – szpital, pacjent w Unii EuropejskiejË zorganizowana przez Centrum Monitorowania Jakości pod patronatem ministra zdrowia. Celem konferencji było zaprezentowanie projektów poprawy jakości usług w polskim systemie ochrony zdrowia.
W obecnej dobie jakość usług zdrowotnych jest najważniejszym czynnikiem konkurencji między poszczególnymi instytucjami. Wraz ze wzrostem świadomości pacjentów rosną ich oczekiwania w stosunku do placówek medycznych i osób udzielających świadczeń zdrowotnych. Coraz większe grono pacjentów traci zaufanie do takiej instytucji medycznej, w której brak jest podmiotowości pacjenta i zachwiane jest poczucie bezpieczeństwa. W związku z tym wielu menadżerów wprowadza w swoich jednostkach skuteczne mechanizmy podnoszące jakość świadczeń i dbałość o dobro pacjenta. Znaną i sprawdzoną metodą zapewnienia jakości jest akredytacja.
Standardy akredytacyjne określają kryteria oceny placówek ochrony zdrowia w obszarach, które w największym stopniu wpływają na poziom świadczeń i bezpieczeństwo pacjenta. Jednym wśród tych wymagań jest standard zarządzania zasobami ludzkimi, które nakładają obowiązek na kierownictwo szpitala określenia liczby i kwalifikacji personelu niezbędnego dla zapewnienia odpowiedniej jakości opieki nad pacjentami na poszczególnych działach.
Podsekretarz stanu
Jarosław Pinkas
Warszawa, dnia 26 marca 2007 r.