Opiekun medyczny przejmie kompetencje pielęgniarki
W uzasadnieniu do rozporządzenia w sprawie zwiększenia kompetencji opiekuna medycznego czytamy:
Na wniosek Ministra Zdrowia zmianie uległa podstawa programowa kształcenia w zawodzie opiekun medyczny, przyporządkowanym do branży opieki zdrowotnej, w którym dotychczasowa kwalifikacja MED.03. Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej została zastąpiona kwalifikacją MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej. Zmiana nazwy kwalifikacji łączy się z rozszerzeniem zakresu efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji tych efektów. W zmienianej podstawie programowej kształcenia w zawodzie opiekun medyczny zmodyfikowano cele kształcenia i dodano efekty kształcenia dotyczące wykonywania usług medycznych. W związku z tym zmianie uległy również nazwy dotychczasowych jednostek efektów kształcenia MED.03.2., MED.03.3., MED.03.5., które otrzymały następujące brzmienie:
– MED.14.2. Podstawy opieki nad osobą chorą i niesamodzielną oraz podstawy opieki medycznej,
– MED.14. 3. Rozpoznawanie problemów opiekuńczych i medycznych w opiece nad osobą chorą i niesamodzielną,
– MED.14.5. Organizowanie i wykonywanie czynności higienicznych oraz wykonywanie wybranych czynności opieki pielęgnacyjnej
Jednocześnie dodano nowe jednostki efektów kształcenia:
– MED.14.6. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu opieki medycznej,
– MED.14.7. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu asystowania przy operacji,
– MED.14.9. Sprawowanie opieki nad pacjentem dializowanym na zlecenie i pod nadzorem pielęgniarki dializacyjnej,
– MED.14.10. Prowadzenie przyłóżkowej aktywizacji z wykorzystaniem elementów gimnastyki osiowo-symetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – Metoda Hoppe.
Ponadto w związku z wydłużeniem okresu nauczania w zawodzie opiekun medyczny z jednego roku do półtora roku, zmianie uległa minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej.
Biorąc pod uwagę zmiany merytoryczne wprowadzone w zakresie kształcenia w zawodzie „Opiekun medyczny” oraz w zakresie minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego w zawodzie „Dekarz” w projekcie rozporządzenia przewidziano przepisy przejściowe dotyczące osób, które rozpoczęły kształcenie w tych zawodach przed wprowadzeniem tych zmian na mocy niniejszego rozporządzenia. W przypadku zawodu „Opiekun medyczny”, w którym wyodrębniono dotychczasową kwalifikację „MED.03.
Świadczenie usług pielęgnacyjno-opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej” słuchacze szkół policealnych prowadzących kształcenie w tym zawodzie oraz słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych i uczestnicy kursów umiejętności zawodowych prowadzonych w zakresie tego zawodu, którzy rozpoczęli kształcenie przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, będą kontynuowali to kształcenie do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami zmienianego rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, tj. zgodnie z postanowieniami dotychczasowej podstawy programowej kształcenia w zawodzie „Opiekun medyczny”.
Natomiast w projekcie rozporządzenia zapisano między innymi:
OPIEKUN MEDYCZNY
KWALIFIKACJA WYODRĘBNIONA W ZAWODZIE MED.
14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
CELE KSZTAŁCENIA
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie opiekun medyczny powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji
MED.14. Świadczenie usług medyczno-pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej:
rozpoznawania problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;
świadczenia usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;
doboru procedur terapeutycznych odpowiednich dla określonego pacjenta;
współpracy z pielęgniarkami i lekarzami;
wykonywania czynności z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej oraz innych materiałów do badań laboratoryjnych;
wykonywania czynności z zakresu gimnastyki osiowo-symetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – Metoda Hoppe;
wykonywania wybranych czynności na rzecz pacjenta dializowanego;
wykonywania wybranych czynności asystujących przy operacji;
asystowania pielęgniarce oraz udzielania wybranych świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki nad pacjentem leczonym hemodializą, dializą otrzewnową i technikami pokrewnymi.
EFEKTY KSZTAŁCENIA I KRYTERIA WERYFIKACJI TYCH EFEKTÓW
MED.14.6. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu opieki medycznej, uczeń:
I. wykonuje określone zabiegi i czynności na zlecenie lekarza lub pielęgniarki:
omawia kompetencje opiekuna medycznego w zakresie wykonywania zabiegów i czynności na zlecenie i pod nadzorem lekarza lub pielęgniarki
wykonuje badanie glukometrem celem oznaczenia stężenia glukozy we krwi osoby chorej i niesamodzielnej
dokumentuje dokonanie pomiaru i przekazuje informację o wynikach pomiaru lekarzowi lub pielęgniarce
identyfikuje zaburzenia połykania u osoby chorej i niesamodzielnej
obserwuje i rejestruje rodzaj i objętość przyjmowanych posiłków oraz płynów u osób ze stwierdzonymi zaburzeniami odżywiania
karmi osobę chorą i niesamodzielną drogą doustną oraz dojelitową – przez zgłębnik lub gastrostomię, w tym PEG (percutaneous endoscopic gastrostomy) (metodą porcji) lub pomaga podczas karmienia
omawia zasady pomocy osobie chorej i niesamodzielnej przy przyjmowaniu leków
utrzymuje higienę i pielęgnuje skórę wokół niepowikłanej tracheostomii, gastrostomii, ileostomii, kolostomii oraz wykonuje wymianę worka stomijnego w przypadku stomii wydalniczej
opisuje rodzaje stomii, w tym tracheostomię, ileostomię, kolostomię, urostomię, gastrostomię (PEG), oraz rodzaje stosowanego sprzętu stomijnego
dokonuje wymiany worka stomijnego
omawia monitorowanie bilansu płynów i procedurę dobowej zbiórki moczu
wymienia cewnik zewnętrzny i worek na mocz
dobiera, zakłada i wymienia produkty chłonne
prowadzi dobową zbiórkę moczu i bilans płynów,
rozróżnia zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze
wykonuje (na zlecenie pielęgniarki) zabiegi przeciwzapalne i kąpiele lecznicze
omawia stosowanie diet terapeutycznych w wybranych schorzeniach,
rozpoznaje powikłania leczenia dietetycznego w zakresie podstaw opieki pielęgnacyjnej
wykonuje płukania jamy ustnej, gardła, oka i rany
zmienia opatrunek z zachowaniem zasad postępowania higienicznego, aseptycznego i antyseptycznego
II) wykonuje wybrane czynności opieki nad pacjentem z trudnościami oddychania
wykonuje gimnastykę oddechową
wykonuje odśluzowywanie dróg oddechowych, w tym czyszczenie rurki tracheotomijnej
wykonuje nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne
pomaga osobie chorej i niesamodzielnej w korzystaniu z tlenu oraz w wykonywaniu inhalacji
III. podaje leki osobie chorej i niesamodzielnej
opisuje poszczególne grupy leków, substancje czynne zawarte w lekach, zastosowanie leków oraz postacie i drogi ich podawania
podaje leki przez układ pokarmowy (doustnie, podjęzykowo, okołopoliczkowo, doodbytniczo)
podaje leki przez układ oddechowy (nebulizatory, inhalatory ciśnieniowe z dozownikiem pojedynczych dawek, z dozownikiem uruchamiającym wdech, inhalatory proszkowe)
podaje leki podskórnie
stosuje zasady przechowywania i przygotowywania leków zgodnie z obowiązującymi standardami
IV. wykonuje testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe
wykonuje test diagnostycznych dla oznaczenia ciał ketonowych
wykonuje test diagnostyczny dla oznaczania glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne
wykonuje testy paskowe
V. wykonuje określone czynności z zakresu pobierania materiału do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych
asystuje lekarzowi, pielęgniarce przy badaniach diagnostycznych
wykonuje czynności z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej
pobiera materiał do badań laboratoryjnych, z wyłączeniem przerwania ciągłości skóry
pobiera materiał do badań mikrobiologicznych, z wyłączeniem przerwania ciągłości skóry
MED.14.7. Wykonywanie wybranych czynności z zakresu asystowania przy operacji
I. wykonuje zadania związane z zabezpieczeniem funkcjonowania bloku operacyjnego
przygotowuje narzędzia chirurgiczne, pakiety z bielizną, sprzęt, materiał szewny i opatrunkowy do zabiegu operacyjnego
otwiera pakiet z obłożeniem i pakiet narzędziowy
określa przeznaczenie instrumentów, szwów i innego sprzętu stosowanego w procedurach chirurgicznych
kontroluje stan ilościowy użytych podczas zabiegu instrumentów, materiału opatrunkowego i szewnego
5.przygotowuje salę operacyjną w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego
6. przygotowuje pacjenta w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego
7. porządkuje salę operacyjną po zabiegu operacyjnym
II. przygotowuje się do zabiegu operacyjnego w roli opiekuna medycznego wspomagającego pielęgniarkę instrumentującą
stosuje procedury zmiany rękawic chirurgicznych w trakcie zabiegu operacyjnego
współpracuje z pielęgniarką operacyjną instrumentującą do poszczególnych zabiegów operacyjnych
przestrzega standardów i procedur postępowania na bloku operacyjnym
uczestniczy w zorganizowaniu stanowiska pracy pielęgniarki instrumentującej w zależności od wykonywanego zabiegu operacyjnego
rozpoznaje poszczególne etapy operacji
uczestniczy w poszczególnych etapach operacji w ramach swoich kompetencji
wykonuje czynności szybko i sprawnie podczas nagłych interwencji chirurgicznych
stosuje zasady bezpieczeństwa korzystania z narzędzi i sprzętu podczas zabiegu operacyjnego
przestrzega procedur zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń na sali operacyjnej
przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane czynności na sali operacyjnej zgodnie ze swoimi kompetencjami
III. realizuje opiekę nad pacjentem w trzech fazach: przedoperacyjnej, śródoperacyjnej i pooperacyjnej w bloku operacyjnym
przestrzega zasad postępowania z materiałem skażonym biologicznie
przestrzega procedur zapobiegania i rozprzestrzeniania się zakażeń podczas opieki nad pacjentem
MED.14.10. Prowadzenie przyłóżkowej aktywizacji z wykorzystaniem elementów gimnastyki osiowo-symetrycznej w trzech płaszczyznach jednocześnie SOS 3D – Metoda Hoppe
I. charakteryzuje efekty zastosowania ćwiczeń w systemie osiowo-symetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie (SOS 3D) w profilaktyce i chorobach przewlekłych podopiecznych
wymienia podstawowe pojęcia z zakresu oceny postawy ciała
rozpoznaje zaburzenia narządu ruchu i określa skutki zmian
określa czucie ułożenia ciała w przestrzeni i pojęcie postawy habitualnej
wyjaśnia neurologiczne wspomaganie ćwiczeniami SOS 3D*w jednostkach chorobowych: wylewy, udary, stwardnienie rozsiane, bólach stawowo-kostnych,
wymienia zaburzenia neurologiczne, kardiologiczne, ortopedyczne, cukrzycy, chorobach serca, astmie, nietrzymaniu moczu
II. opisuje indywidualne przyrządy dla podopiecznego(drewniane kątowniki z pionami i poziomicą do zastosowania i wyegzekwowania mikroruchów w trzech płaszczyznach jednocześnie
wymienia elementy zestawu drewnianych przyrządów
dobiera przyrządy do ćwiczeń SOS 3D* do indywidualnych wymiarów antropologicznych podopiecznego
wyjaśnia znaczenie układu stałych punktów odniesienia dla budowania nowego wzorca prawidłowej postawy w rehabilitacji ruchowej
III. wprowadza ćwiczenia w systemie osiowosymetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie (SOS 3D)
indywidualizuje ułożenie ciała w systemie osiowo-symetrycznym w trzech płaszczyznach jednocześnie
stosuje w praktyce nowy wzór prawidłowej postawy tzw. „prostopadłościan prawidłowej postawy”
stosuje system osiowo-symetryczny w trzech płaszczyznach jednocześnie do wyegzekwowania prawidłowego chodu, tj. równoległego układania kończyn dolnych podczas stania i podczas chodzenia oraz symetrycznego ich obciążania
prowadzi edukację usprawniania ruchowego w czynnościach dnia codziennego
pomaga w doborze przyrządów do ćwiczeń osiowo-symetrycznych
wspomaga indywidualne wykonywanie ćwiczeń przez podopiecznego
monitoruje postęp uzyskiwanych efektów, po zastosowaniu przyrządów do mikroruchów
prowadzi edukację podopiecznego i rodziny w zakresie autodiagnozy zaburzeń narządu ruchu
stosuje feedback dla tworzenia się nowych wzorców prawidłowego układania narządu ruchu podczas czynności dnia codziennego podopiecznych
stosuje indywidualne działania terapeutyczne i rehabilitacji ruchowej w zgodzie z nowymi osiągnięciami naukowymi.
Zobacz projekt rozporządzenia
Wybrał: Mariusz Mielcarek