Poseł o środkach finansowych na wzrost wynagrodzeń pielęgniarek od 1 lipca 2024 roku…
W niniejszym artykule publikujemy w oryginalnym brzmieniu dalszy ciąg wypowiedzi na posiedzeniu specjalnej sejmowej podkomisji, która odnosi się do propozycji wzrostu wynagrodzeń zasadniczych pielęgniarek i położnych zaszeregowanych do grupy 5 i 6 dopiero po dniu 1 stycznia 2025 roku – pierwszy etap oraz po dniu 1 lipca 2026 roku – drugi etap.
Warto podkreślić, że wdrożenie w całości ustawy autorstwa pani Ptok od 1 lipca 2024 roku, to koszt około 4,4 miliarda złotych w 2024 roku (takie wyliczenia podał wiceminister Marek Kos). Jednak pamiętajmy, że projekt związkowy przewiduje, że grupa 5 miałaby współczynnik pracy 1,19 natomiast grupa 6 – 1.09. Co proponuje minister zdrowia? Wzrost wynagrodzeń zasadniczych w grupie 5 i 6 od 1 stycznia 2025 roku ale nie do współczynników pracy zapisanych w ustawie OZZPiP ale znacznie niższych: 1,1 oraz 1.02.
Wobec powyższego koszt wzrostu współczynników pracy dla grupy 5 i 6 zaproponowany przez ministra zdrowia, gdyby przeprowadzić jednak od 1 lipca 2024 roku – w II półroczu 2024 roku wyniósł by znacznie poniżej 4,4 miliarda. Przy założeniu, że propozycja resortu zdrowia w zakresie wzrostu współczynników pracy dla grupy 5 i 6 jest o 50% mniejsza niż przewiduje związkowy projekt ustawy, to na wdrożenie propozycji ministerialnej od 1 lipca 2024 roku wystarczy około 2 miliardów.
W powyższym kontekście sporego znaczenia nabiera przebieg dyskusji w sejmie w dniu 11 kwietnia 2024 roku. Czy w takim razie głoszenie tezy przez minister Leszczynę, że nie ma i nie będzie pieniędzy na wzrost współczynników pracy w 2024 roku nie ma potwierdzenia w sytuacji finansowej NFZ.
Poseł Janusz Cieszyński:
Szanowni Państwo, dziękuję bardzo za przedstawienie tej propozycji. Raz jeszcze chciałbym zgłosić taką propozycję, żeby zorganizować spotkanie robocze, a nie w formule, na komisji w Sejmie, które jak zauważyliśmy sami, nie sprzyja temu, żeby rozmawiać o liczbach, o danych. Tak, żeby Państwo mogli nam przedstawić, jak konkretnie te zmiany wpłyną na konkretne kwoty, jak to się ma do sytuacji finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dalsza część artykułu pod sondą…
Dalsza część artykułu…
Natomiast Panie Ministrze, powiedział Pan, że koszt roczny tych zmian to jest 8 miliardów złotych przy uwzględnieniu wszystkich rodzajów umów, tak, czy dobrze zrozumiałem?
Przewodnicząca specjalnej podkomisji Elżbieta Gelert:
Tak, 8,8 miliardów.
Poseł Janusz Cieszyński:
Tak, czyli 8,8 za 12 miesięcy. Czy to jest na ten rok, Panie Ministrze? Panie Ministrze, to jest w przeliczeniu na 12 miesięcy 8,8 miliarda złotych, tak?
Wiceminister Marek Kos:
Jest to kwota 8 miliardów 800 milionów, to co mamy zawarte w projekcie obywatelskim, który wpłynął do Sejmu 23 maja 2023 roku.
Poseł Janusz Cieszyński:
Czyli rozumiem, że to oznacza, że w przypadku roku 2024, bo Pan Minister wskazał, że jakby to nie zostało zabudżetowane. Oczywiście tu dla sprostowania warto powiedzieć, że projekt budżetu, który obecnie obowiązuje, został skierowany do Sejmu przez Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska i zostały tam wprowadzone zmiany. Ale to jest oczywiście poboczna sprawa. Pan o tym wspominał, że są różne kwestie, ja też chciałbym to sprostować, ale to już odkładamy na bok.
Także z tego wynika, że 4 miliardy 400 milionów złotych w tym roku brakuje, żeby zrealizować postulaty Strony Społecznej. No to Panie Ministrze, ja jedną trzecią tych pieniędzy już Panu znalazłem. Przeglądam Plan Finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia i w tymże planie finansowym jest 1,5 mld niewykorzystanej rezerwy, także te rezerwę można rozwiązać i 1/3 tego tematu już dzisiaj załatwić, bez jakichkolwiek, jakichkolwiek, dodam, zmian w budżecie. Czyli tu już można pierwszy krok tutaj w tę stronę zrobić.
źródło: sejm.gov.pl