Przywrócenie do struktury szkolnictwa powszechnego szkoły typu liceum medyczne
Interpelacja do ministra edukacji w sprawie przywrócenia do struktury szkolnictwa powszechnego szkoły typu liceum medyczne, na przykładzie liceum medycznego w Rawiczu
Zwracam się do Szanownej Pani Minister z interpelacją dotyczącą poniższego zakresu:
Czy są przygotowywane w porozumieniu z Ministerstwem Zdrowia założenia dotyczące przywrócenia do struktury szkolnictwa powszechnego szkoły typu liceum medyczne?
W nomenklaturze użytkowej szkoła ta określana zwyczajowo jako liceum pielęgniarskie z mapy oświatowej zniknęła w roku 1998, co związane było z szeroko planowaną wówczas i wdrażaną reformą szkolnictwa w kraju.
Inspirację dla niniejszej interpelacji poselskiej stanowią wnioski, zapytania i liczne sygnały ze strony samorządowców, mieszkańców oraz sytuacja szkoły medycznej w Rawiczu w województwie wielkopolskim, gdzie liceum medyczne funkcjonowało od roku szkolnego 1961/1962, kształcąc znakomicie przygotowane do zawodu pielęgniarki znajdujące między innymi bezcenną praktykę i późniejsze zatrudnienie w istniejącym do dziś w mieście szpitalu powiatowym. Następnie placówka przekształcona została w 1996 roku w Medyczne Studium Zawodowe, a od 2013 roku w Wielkopolskie Samorządowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Rawiczu, które obecnie prowadzone jest przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu.
Dziś to placówka policealna, w której można uczyć się na kierunkach: technik masażysta, technik usług kosmetycznych, technik BHP, opiekunka dziecięca, opiekunka środowiskowa, opiekun w domu pomocy społecznej, opiekun medyczny, opiekun starszej osoby, asystent osoby niepełnosprawnej. Prowadzone są także kwalifikacyjne kursy zawodowe w zawodach: technik administracji, technik realizacji nagłośnień, technik usług kosmetycznych, opiekun w DPS czy też opiekunka dziecięca.
Żaden jednak z oferowanych tam (jak również w innych tego typu placówkach w całym kraju) zawodów nie daje przygotowania do profesji pielęgniarskiej możliwej dziś do uzyskania wyłącznie w bolońskim systemie studiów pierwszego i drugiego stopnia. Pięcioletnie liceum medyczne dawałoby możliwość zaliczenia, wymaganej dyrektywą unijną, liczby godzin praktycznego i teoretycznego kształcenia, pomimo konieczności równoległego pobierania nauki w zakresie przedmiotów ogólnokształcących przygotowujących do matury i ewentualnej kontynuacji/drożności ścieżki edukacyjnej na medycznych studiach wyższych licencjackich, później zaś magisterskich.
Kolejnym, niezwykle istotnym argumentem przemawiającym za utworzeniem pięcioletniego liceum medycznego jest powszechnie zauważalny niedostatek personelu medycznego i kadry pielęgniarskiej. Współczesny rynek edukacyjny, z uwagi na potrzeby coraz bardziej starzejącego się społeczeństwa, musi pozostawać zdecydowanie bardziej elastyczny i wielopoziomowo zapewniający ciągłość ścieżki kształcenia w zawodach rynkowo deficytowych o wysokim współczynniku społecznego zaufania i profesjonalnej responsywności. Poszerzenie w interpelowanym obszarze oferty edukacyjnej wielu rodzimych szkół średnich o liceum medyczne stanowiłoby szansę m.in. dla szpitali i placówek całkowitej opieki medycznej na zapewnienie profesjonalnie przygotowanej do zawodu kadry pielęgniarskiej, posiadającej nie tylko wysokie kwalifikacje zawodowe, ale również szczególnie cenione w tej profesji poczucie empatii, wrażliwości i humanitarnej odpowiedzialności.
Z poważaniem
Karolina Pawliczak
Posłanka na Sejm RP
20 stycznia 2025 r.
źrisejm.gov.pl