Kuriozalne jest obarczanie pielęgniarek skutkami nieudolności zarządzania podmiotem leczniczym…
Redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych publikuje jeden z fragmentów umowy kontraktowej, których projekty są ogłaszane przez podmioty lecznicze na swoich stronach internetowych. Analiza treści przedmiotowego cytatu z umowy wymaga krótkiego komentarza redakcji pielegniarki.info.pl. Często podkreślamy, że pielęgniarka nie jest niewolnikiem podmiotu leczniczego z którym podpisała umowę kontraktową. To zagadnienie poruszyliśmy także w artykule pt. Pielęgniarka nie jest własnością szpitala.
Pierwszy fragment przedmiotowej umowy opublikowaliśmy w artykule z dnia 21 października 2024 roku. W komentarzu redakcyjnym podkreślamy, że zaproponowany sposób uregulowania kar jest zdecydowanie niekorzystny dla pielęgniarek… Szczegóły w artykule pt. Pielęgniarka zapłaci nie mniej niż 250 złotych kary.
Poniżej cytowany fragment umowy jest zrzucaniem na pielęgniarkę skutków sposobu realizacji umowy przez podmiot leczniczy w zakresie konsekwencji, które mogą wystąpić nie z winy pielęgniarki ale podmiotu leczniczego! Stroną umowy dla podmiotu leczniczego jest NFZ a nie jednoosobowy podmiot gospodarczy prowadzony przez pielęgniarkę. Kuriozalne jest obarczanie pielęgniarki skutkami „obciążenia pacjenta uprawnionego do bezpłatnych leków lub wyrobów medycznych ich kosztami lub wystawienia recepty w przypadkach nieuzasadnionych lub osobie nieuprawnionej”. Przecież pielęgniarka nie jest odpowiedzialna za prawidłową realizację umowy z NFZ w powyższym zakresie. Do obowiązków pielęgniarki nie należy przecież weryfikacja uprawnień pacjentów w zakresie udzielanych świadczeń. Kolejna rzecz. W gestii pielęgniarki nie jest „pobierania opłat od pacjentów za świadczenia będące przedmiotem umowy”. Dlatego nie może ponosić kary za „nienależne” pobieranie opłat od pacjentów. Natomiast sformułowanie „innych niż wymienione powyżej” to ewidentnie niekorzystny dla pielęgniarki zapis umowy.
Poniżej cytujemy fragment przedmiotowej umowy.
4. Udzielający zamówienia może żądać od Przyjmującego zamówienie odpowiednio zwrotu zapłaconych należności w całości lub w części albo wyrównania w całości lub części straty poniesionej przez Udzielającego zamówienia na skutek niezapłacenia za udzielone świadczenia zdrowotne, jeżeli Udzielający zamówienia zostanie zobowiązany przez NFZ lub inny uprawniony organ do zapłaty kary umownej albo w razie niezapłacenia Udzielającemu zamówienia za udzielone świadczenie zdrowotne z powodu:
1) obciążenia pacjenta uprawnionego do bezpłatnych leków lub wyrobów medycznych ich kosztami lub wystawienia recepty w przypadkach nieuzasadnionych lub osobie nieuprawnionej;
2) pobierania nienależnych opłat od pacjentów za świadczenia będące przedmiotem umowy;
3) nieuzasadnionej odmowy udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych;
4) przedstawienia Udzielającemu zamówienia niezgodnych ze stanem faktycznym danych mających wpływ na wysokość wynagrodzenia otrzymanego przez Udzielającego zamówienia z NFZ:
5) gromadzenia informacji lub prowadzenia dokumentacji w sposób rażąco naruszający przepisy prawa i przepisy wewnętrzne:
6) innych niż wymienione powyżej, zawinionych przez Przyjmującego zamówienie, naruszeń niniejszej umowy lub przepisów prawa.
źródło: strona internetowa podmiotu leczniczego