Pielęgniarki – kolejne wytyczne ministerstwa zdrowia
Zobacz także: Pielęgniarki – MZ – postępowanie ze zwłokami (COVID-19).
Ministersto zdrowia w dniu 1 kwietnia 2020 roku ogłosiło wytyczne do stosowania przez pielęgniarki POZ w czasie epidemii wirusa SARS-CoV-2
Poniżej publikujemy wyciąg z tych wytcznych, dotyczący środków ochrony indywidualnej.
Zalecany zestaw środków ochrony indywidualnej, dla personelu opiekującego się osobą chorą lub podejrzaną o zakażenie
1. 3 – czerwone plastikowe worki- ponumeruj worki 1,2,3
2. 1- worek plastikowy w innym kolorze
3. 2 pary rękawiczek
4. Maska twarzowa z filtrem HEPA ewentualnie chirurgiczna
5. Fartuch ochronny nieprzesiąkliwy (lub flizelinowy jeżeli wizyta jest dedykowana wykonaniu iniekcji, innych zabiegów z przerwaniem ciągłości tkanek)
6. Gogle lub przyłbica
7. Preparat do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu
8. Pamiętaj o związaniu lub upięciu włosów
Do wizyty domowej przygotuj tylko niezbędny i potrzebny do wykonania świadczenia zdrowotnego sprzęt.
Organizacja wizyty domowej
1. Umów telefonicznie wizytę domową
2. Zbierz wywiad epidemiologiczny zgodnie z procedurą wskazaną wyżej. Zbierz potrzebne informacje w celu zaplanowania wizyty
3. Poproś rodzinę lub pacjenta o wywietrzenie pokoju, w którym przebywa chory bezpośrednio przed wizytą
4. Poproś aby w pokoju pacjenta podczas wizyty przebywał tylko pacjent, bez rodziny
5. Poproś aby pacjent miał założoną maskę jednorazową w trakcie pielęgniarskiej wizyty, w sytuacji gdy jej nie posiada, a wynika to z przeprowadzonej wcześniej rozmowy telefonicznej, weź ze sobą dodatkową maskę. Jeśli nie ma takiej możliwości poproś pacjenta, aby zasłonił usta i nos np. ręcznikiem
6. Ciąg komunikacyjny do miejsca, w którym przebywa chory powinien być drożny, drzwi do pokoju chorego otwarte
7. Załóż środki ochrony indywidualnej zaraz po wejściu do domu
Zastosuj poniższy algorytm
Algorytm zakładania środków ochrony osobistej
– Swoje wierzchnie ubranie włóż do worka foliowego innego koloru niż czerwony.
– Pamiętaj o zasadzie : „nic po niżej łokcia” co oznacza, że nie możesz mieć na ręku zegarka, pierścionków, innych ozdób na nadgarstkach.
– Zepnij włosy.
– Przed założeniem środków ochrony indywidualnej, zdezynfekuj ręce i nadgarstki roztworem na bazie alkoholu zgodnie z instrukcją producenta
– Załóż pierwsze rękawice (wewnętrzne)
– Załóż fartuch ochronny, mankiety powinny zachodzić na pierwsze rękawice
– Załóż maskę ochronną z filtrem HEPA przykładając starannie do twarzy w okolicy ust i nosa i rozłóż ją tak, by dobrze przywierała (bez żadnych szczelin pomiędzy twarzą a maską), zlokalizuj metalowy pasek i rozmieść na twarzy tak, by środek był w okolicach nosa. Jeżeli nie posiadasz maski z filtrem HEPA , zastępczo załóż maskę chirurgiczną i dopasuj metalowy klips na nosie.
– Załóż okulary ochronne (gogle) lub przyłbicę
– Załóż rękawice zewnętrzne (drugie)
Nigdy nie dotykaj maseczki w trakcie jej noszenia.
Algorytm zdejmowania środków ochrony osobistej
– Zdejmij zewnętrzne rękawice wraz z fartuchem ochronnym i umieść natychmiast w 1 czerwonym worku
– Zdejmij gogle lub przyłbicę i natychmiast umieść w 2 czerwonym worku (po powrocie z wizyty będziesz musiała je umyć i zdezynfekować )
zdezynfekuj rękawice wewnętrzne
– Zdejmij maskę ochronną twarzową,(jeżeli użyłaś maski z filtrem hepa pamiętaj aby najpierw zdjąć taśmy nagłowia potyliczną i szyjną i trzymając czaszę maski odsuń maskę od twarzy zdejmując ją- umieść natychmiast w 1 czerwonym worku
– Zdejmij wewnętrzne rękawice i umieść w 1 czerwonym worku,
– Worek zwiń i włóż do 3 czerwonego worka.
– Zamknij szczelnie tak aby w trakcie jazdy samochodem brudne akcesoria nie miały możliwości przemieszczania się
– Zdezynfekuj dłonie i nadgarstki preparatem na bazie alkoholu zgodnie z instrukcją producenta
– Pamiętaj o dezynfekcji sprzętu, który użyłaś podczas udzielania świadczenia
źródło: ministersto zdrowia
Wybrał: Mariusz Mielcarek
Zobacz także:
Dodatki dla pielęgniarek w szpitalach jednoimiennych.
Pielęgniarki a pandemia: "przedziwne" dysproporcje w zarobkach.
Pielęgniarki – MZ komunikat nr 2 – kwestia miejsc pracy.