Proszę wsłuchać się w głos pielęgniarek, bo one wiedzą o czym mówią
W dniu dzisiejszym głos na Ogólnopolskim Portalu Pielęgniarek i Położnych oddajemy pani Urszuli Nowogórskiej oraz Edycie Gadomskiej, która uczestnicząc w posiedzeniu Zespół ds. Pielęgniarek, Położnych i Pracowników Opieki Zdrowotnej poruszyły aktualne zagadnienia dotyczące systemu szkoleń oraz tzw. mentoringu.
Urszula Nowogórska:
Zwracam się teraz do pani dyrektor, do pani Edyty Gadomskiej. Pani dyrektor to jest trudny temat, bo jak sama pani widzi, zresztą jest pani również częścią kształcenia systemu zdrowotnego, więc pani doskonale wie z jakimi problemami borykają się pielęgniarki i położne, czego oczekują i podkreślenie samodzielności i możliwości kształcenia to jest to, czego oczekują bardzo.
Dotychczasowa forma kształcenia, która jest realizowana przez Samorządy Zawodowe Pielęgniarek i Położnych sprawdziła się, a najlepszym sprawdzianem tego może być również sprawdzenie umiejętności i możliwości pielęgniarek i położnych w czasie trwania pandemii. Tutaj rzeczywiście czapki z głów przed wszystkimi, którzy pokazali, że nie tylko reprezentują zawód cieszący się dużym zaufaniem społecznym, ale przede wszystkim reprezentują ogromny poziom profesjonalizmu, doświadczenia i wiedzy. Tutaj przed tym trzeba złożyć ogromny ukłon, dlatego pani dyrektor, proszę wsłuchać się w głos Samorządu Pielęgniarek i Położnych, bo one wiedzą o czym mówią.
Nowy pion dla pielęgniarek i położnych w Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego
Edyta Gadomska:
Całym sercem jestem z tym, o czym przed chwilą pani przewodnicząca powiedziała, oczywiście też ogromny szacunek, zwłaszcza teraz w okresie epidemii dla pielęgniarek i położnych. Chciałabym zwrócić uwagę na jedną rzecz, bo co do zasady ta ustawa, ta nowelizacja ustawy, ona nie zmienia sposobu i systemu kształcenia pielęgniarek. Ona ma tylko tak naprawdę na celu przeniesienie, czyli zrobienie w Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego takiego pionu, który byłby dla pielęgniarek i położnych.
Ja już od lat współpracuję z Centrum Kształcenia Podyplomowego, zajmując się kształceniem podyplomowym, specjalizacjami dla farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych oraz dla pozostałych dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia i proszę mi wierzyć, że to nie jest tak, że to my tworzymy. My to tworzymy, ale wspólnie ze środowiskiem, wspólnie z samorządami.
Dopracowanie kształcenia w porozumieniu ze środowiskiem pielęgniarskim
Przed chwilą weszła ustawa o zawodzie farmaceuty, gdzie w tej chwili znowu pracujemy, bo do tej ustawy musimy wydać akty wykonawcze nad kwestiami dotyczącymi kształcenia podyplomowego np. dla farmaceutów, czy dla fizjoterapeutów, czy diagnostów laboratoryjnych.
Robimy to wspólnie z samorządem zawodowym, więc ja tylko chciałam zapewnić, że ja bardzo bym chciała, jak mogę tak staram się, nie wiem czy mi to skutecznie wychodzi, wsłuchać się w ten głos środowiska i chciałabym to naprawdę zrobić wspólnie ze środowiskiem, wspólnie z Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych.
I w tym momencie zapewnić, że my nie chcemy absolutnie tutaj zmieniać kształcenia, bo rzeczywiście to działa. Ja rozumiem, musimy pewne rzeczy dopracować, musimy pewne rozwiązania, na co wskazuje nawet chociażby Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, poprawić i udoskonalić i chcemy to zrobić wspólnie ze środowiskiem. Chciałabym podkreślić, że to jest tak naprawdę techniczna zmiana, my nie chcemy ingerować i chcemy to robić wspólnie ze środowiskiem.
600 mln PLN jako zachęta do podejmowania i kontynuowania studiów
Odchodząc od tematu chciałam powiedzieć, że my też bardzo doceniamy te kwestie dotyczące kształcenia podyplomowego i przygotowaliśmy w ramach programu REACT-EU w PO WER wsparcie dla pielęgniarek i położnych, wsparcie kursów na 112 mln zł. Natomiast w krajowym planie odbudowy, w tej chwili negocjujemy z komisją, tam mamy zaplanowane 600 mln zł. dla pielęgniarek i ratowników medycznych, aby wdrożyć ten system zachęt do podejmowania i kontynuowania studiów – dofinansowanie kształcenia a także wsparcie na start, czyli stypendia dla osób podejmujących studia.
Mentoring dodatkowym źródłem dochodu pielęgniarek
Chcemy wprowadzić taki mentoring, czyli objąć te osoby, które są w trakcie kształcenia praktycznego, lub które rozpoczynają pracę w podmiocie leczniczym, takim mentoringiem i ten mentoring stanowiłby dodatek do wynagrodzeń dla pielęgniarek i położnych.
Śródtytuły oraz linki pochodzą od redakcji pielegniarki.info.pl.
źródło: sejm.gov.pl