Skutki zabrania dodatku zembalowego dla pielęgniarek
Za wstęp do dzisiejszego artykułu niech posłuży zacytowanie jednego z wątków z dyskusji na fanpage Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych pod artykułem pt. PILNE – dodatek zembali pielęgniarek trzeba rozliczyć.
– Dzięki likwidacji dodatku zembalowego wczoraj dostałam aneks umowy do podpisania gdzie kwota mojego wynagrodzenia zasadniczego ma wynosić miesięcznie 2650zl brutto. Posiadam tytuł magistra i specjalizację A jedyna myśl jaka krąży mi po głowie to rzucenie wypowiedzeniem bo nie wyobrażam sobie pracy za takie pieniądze.
– No chyba nie podpisałaś?!
– No właśnie, niestety podpisałam dopiero w domu zaczęłam analizować dopisek na końcu umowy. Bo aneks dotyczył mojej podwyżki o całe 50 zł brutto za specjalizację, która zrobiłam. A na samym dole był zapis że od 1 lipca moje wynagrodzenie będzie wynosiło 2 650 zł. Czekam do lipca jeśli nie wejdą obiecane współczynniki to po prostu złożę wypowiedzenie. Nie wyobrażam sobie pracować za 2 tys. miesięcznie za tak odpowiedzialna i stresująca pracę.
– Od 01.07 musisz zarobić 5 400. Nawet za czerwiec nie można dać 2650 bo to znowu łamanie prawa, czyli płaca niższa niż najniższa krajowa.
– Mam magistra i specjalizację i mam po 35 latach pracy 3 970 zł. brutto. Nie uznali mi tego wykształcenia. Taki mamy zapis wymagane a nie posiadane.
– Nie podpisuj! Powiedz że mają to poprawić!
Powyższa wymiana zdań, jest przykładem, że obawy pielęgniarek i położnych, że stracą na likwidacji zembalowego są uzasadnione.
W tym miejscu należy podkreślić, że ministerstwo zdrowia ustawą wprowadziło mechanizmy zabezpieczające pielęgniarki i położne, przed obniżką płac związaną z brakiem dodatku zembalowego po dniu 30 czerwca 2021 roku.
W ustawie z dnia 27 listopada 2020 roku o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii kadr medycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2401), zapisano:
Art. 16. 1. Podmioty lecznicze będące świadczeniodawcami w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej „ustawą”, zatrudniające:
1) pielęgniarki lub położne wykonujące zawód w ramach jednej z form, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 562, 567, 945 i 1493), które uzyskały wzrost wynagrodzenia zasadniczego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy, są zobowiązane od dnia 1 lipca 2021 r. zapewnić tym pielęgniarkom i położnym wynagrodzenie, w tym wynagrodzenie zasadnicze w wysokości nie niższej niż ich wynagrodzenie, w tym wynagrodzenie zasadnicze określone w umowie o pracę aktualne na dzień 1 lipca 2021 r.;
2) pielęgniarki lub położne wykonujące zawód w rozumieniu art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, które uzyskały wzrost wynagrodzenia na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy, są zobowiązane od dnia 1 lipca 2021 r. zapewnić tym pielęgniarkom lub położnym wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż ich wynagrodzenie ustalone na podstawie tej umowy na dzień 1 lipca 2021 r.;
Czy te zapisy okażą sie skuteczne przez obniżeniem płac pielęgniarek i położnych? Można mieć wiele wątpliwości, które w praktyczny sposób zostały wyartykułowane w powyżej cytowanej wymianie zdań.
Samo ministerstwo, też za bardzo nie wierzy w powyższe gwarancje, skoro do ustawy o wprowadzeniu nowej siatki płac, wprowadziło kolejne zapisy dotyczące powyższego zagadnienia.
Cytuję:
3. Ustalony w drodze porozumienia albo zarządzenia sposób podwyższania wynagrodzenia zasadniczego osoby zajmującej stanowisko pielęgniarki lub położnej uwzględnia wzrost miesięcznego wynagrodzenia danej pielęgniarki albo położnej dokonany na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
4. Od dnia 2 lipca 2021 r. wynagrodzenie zasadnicze pracownika wykonującego zawód medyczny oraz pracownika działalności podstawowej, innego niż pracownik wykonujący zawód medyczny, nie może być niższe niż najniższe wynagrodzenie zasadnicze ustalone w sposób określony w ust. 1 na dzień 1 lipca 2021 r.
Wszystkie zapisy dotyczące "gwarancji" dla pielęgniarek i położnych w zakresie nie obniżania ich wynagrodzeń zasadniczych są skutecznie bardzo wątpliwe, gdyż przedmiotowa ustawa jest teraz procedowana w senacie, a 15 czerwca zajmie się nią ponownie sejm. A do jej uchwalenia dyrektorzy mogą z płacami pielęgniarek i położnych zrobić co będą chcieli. Zwłaszcza, że samo ministerstwo nie wyjaśniło, jaki będzie przepływ środków finansowych do podmiotów leczniczych, wypłacanych dotychczas w ramach dodatku zembalowego.
Podsumujmy: obecnie dyrektorzy mają duże pole manewru w powyżej opisywanej problematyki. Zapis o "wymaganych kwalifikacjach na danym stanowisku pracy" będzie ogromną inspiracją dla dyrektorów podmiotów leczniczych w zakresie regulacji płac pielęgniarek i położnych.
Zapraszamy do lektury artykułów w działach:
Czytaj także: Pielęgniarka/Pielęgniarz – zmiany w wypłacie dodatków COVID-19.
Mariusz Mielcarek, pielegniarki.info.pl