Zdaniem dyrektora podawanie do NFZ błędnej liczby pielęgniarek wynikało z „szumu komunikacyjnego”…
Redakcja pielegniarki.info.pl cytuje za Najwyższą Izbą Kontroli fragment protokołu kontroli jednego ze Szpitali Wojewódzkich. „Radosne” podejście kierownictwa kontrolowanego podmiotu leczniczego w zakresie faktycznej liczby zatrudnionego personelu pielęgniarskiego w pełni ukazuje w jaki sposób kontrolowana jednostka podchodziła do kwestii norm zatrudnienia pielęgniarek. Natomiast treść wyjaśnień dyrektora szpitala dla zespołu kontrolującego (bo jedna pani chorowała) wzbudza uśmiech politowania…
„Szpital nie zapewnił aktualności harmonogramu dla osób wykonujących zawody medyczne na dwóch oddziałach, skutkiem czego wcześniej przekazane NFZ dane o liczbie takich osób były w tym czasie nierzetelne. Obowiązek zgłaszania Prezesowi NFZ albo dyrektorowi oddziału wojewódzkiego NFZ zaistniałych w harmonogramie zmian najpóźniej w dniu poprzedzającym ich powstanie albo, w przypadkach losowych, niezwłocznie po ich zaistnieniu wynika z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zgłaszania dotyczących osób wykonujących zawody medyczne.
Stwierdzone rozbieżności pomiędzy zadeklarowaną w obowiązującej umowie z NFZ dostępnością lekarzy oraz personelu pielęgniarskiego a liczbą personelu realizującego świadczenia zdrowotne dotyczyły: Oddziału Chorób Wewnętrznych z Pododdziałem Intensywnej Opieki Internistycznej oraz Zespołami ds. Diabetologii, Gastroenterologii, gdzie liczba lekarzy (w tym lekarzy rezydentów) wynosiła 12 osób (w umowie z NFZ wykazano 20).
Spośród lekarzy i pielęgniarek opisywanych Oddziałów w Harmonogramie zasoby nie została wykazana jedna osoba. Ponadto w Harmonogramie zasoby według w odniesieniu do dwóch ww. Oddziałów wykazano (spośród lekarzy i personelu pielęgniarskiego) łącznie sześć osób niebędących w tym okresie pracownikami Szpitala oraz siedem osób zatrudnionych w innych komórkach organizacyjnych niż ww. Oddziały, a także dwie osoby o długotrwałej absencji. Również wymiar czasu pracy lekarzy i pielęgniarek w 21 przypadkach nie był zgodny z wykazanym w Harmonogramie zasoby.
Dyrektor Szpitala wyjaśnił, że ww. rozbieżności wynikały z szumu komunikacyjnego spowodowanego między innymi niezgłaszaniem przez Dział Kadr i Płac informacji o nowo zatrudnionych osobach oraz osobach, które zakończyły zatrudnienie, do Działu Sprzedaży i Statystyki Medycznej. Wskazał, że wprowadzanie zmian w Systemie Zarządzania Obiegiem Informacji utrudniały także: długotrwała absencja osoby odpowiedzialnej za wprowadzanie danych do SZOI oraz zmiany struktury organizacyjnej, podziału zadań i obszarów odpowiedzialności w Dziale Sprzedaży i Statystyki Medycznej oraz Dziale Kadr i Płac. Podkreślił, że prowadzone są działania zmierzające do zaktualizowania SZOI i zadeklarował wprowadzenie zarządzenia regulującego przekazywanie danych przez Dział Kadr i Płac oraz bieżące modyfikowanie danych w SZOI przez Dział Sprzedaży i Statystyki Medycznej”.
Źródło: protokół kontroli podmiotu leczniczego przez NIK