Zapytanie nr 29
do ministra zdrowia
w sprawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
Szanowny Panie Ministrze,
rozporządzenie z dnia 8 września 2015 r. w sprawie warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej dało gwarancję wzrostu wynagrodzeń dla jednej grupy zawodowej – pielęgniarek od 1 września 2015 r. do 31 sierpnia 2019 r. Środki na ten cel zabezpiecza w formie wzrostu wartości umowy Narodowy Fundusz Zdrowia lub Wojewoda za pośrednictwem NFZ. Od 1 września 2019 roku przepisy znowelizowanego rozporządzenia z dnia 8 września 2015 roku będą również gwarantowały utrzymanie średniego miesięcznego wzrostu wynagrodzeń, ale tylko grupie zawodowej pielęgniarek.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z zapytaniem o powód pominięcia w ww. rozporządzeniu innych grup zawodowych w podmiotach leczniczych Podstawowego Ratownictwa Medycznego, w tym największej grupy zawodowej – Ratowników Medycznych oraz kiedy i czy w ogóle planowane jest objęcie taką regulacją wynagrodzeń pozostałych grup zawodowych w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego?
Z wyrazami szacunku,
Prof. Alicja Chybicka
Poseł na Sejm RP
Odpowiedź na zapytanie nr 29
w sprawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na Zapytanie nr 29 w sprawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej Pani Prof. Alicji Chybickiej, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przekazane w dniu 17.12.2015 r., uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.
Ministerstwo Zdrowia, doceniając rolę pielęgniarek i położnych w systemie ochrony zdrowia w Polsce, podejmuje szczególnie intensywne, wielokierunkowe działania, aby spowodować zwiększenie liczby zatrudnionych pielęgniarek i położnych, a także poprawić status materialny pielęgniarek i położnych, stosownie do finansowych możliwości budżetu państwa i płatnika jakim jest Narodowy Fundusz Zdrowia, uwzględniając jednak także potrzeby innych zawodów medycznych.
Z dniem 1 stycznia 2015 r., ustawą z dnia 22 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1138), wycena świadczeń opieki zdrowotnej została powierzona samodzielnej jednostce – Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Wycena świadczeń przez Agencję dokonywana będzie stopniowo w poszczególnych zakresach świadczeń. Zgodnie ze znowelizowanym art. 146 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia zobowiązany będzie do określenia szczegółowych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z uwzględnieniem taryfy świadczeń w przypadku jej ustalenia w danym zakresie.
Taryfikacja (wycena) świadczeń opieki zdrowotnej ma na celu poprawę prawidłowości finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, a jej dokonywanie przez niezależny od płatnika świadczeń (NFZ) podmiot (AOTMiT) przyczyni się do tego.
Ponadto, odpowiednia taryfikacja świadczeń ułatwi kierownikom podmiotów leczniczych, również Państwowego Ratownictwa Medycznego, prowadzenie polityki płacowej na poziomie danego podmiotu leczniczego
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
PODSEKRETARZ STANU
Piotr Warczyński