Nowy taryfikator kwalifikacyjny pielęgniarek nie obliguje pracodawcy…
W dniu 10 lipca 2023 roku minister zdrowia wydał nowe rozporządzenie, w którym uregulowano wymogi kwalifikacyjne wobec kadry pielęgniarskiej.
Rozporządzenie wejdzie w życie w dniu 5 września 2023 roku.
Szczegółowe informacje w zakresie nowego taryfikatora kwalifikacyjnego pielęgniarek publikujemy w artykułach redakcyjnych zamieszczonych w aktualnościach w dziale pt. Wymogi kwalifikacyjne w pielęgniarstwie.
W dotychczasowych artykułach w nowym dziale publikujemy informacje dotyczące nowych wymogów kwalifikacyjnych od osób na stanowiskach pielęgniarki oddziałowej oraz jej zastępcy. Informujemy o znacznych kontrowersjach w przedmiocie kwalifikacji wymaganych na stanowiskach: starsza pielęgniarka oraz młodszy asystent pielęgniarka. Odnosimy się także do braku wymogu posiadania stażu pracy przez pielęgniarki, na wybranych stanowiskach.
Poniżej przytaczamy poprawkę którą w ramach konsultacji społecznych zgłosiła izba pielęgniarek oraz stanowisko ministerstwa zdrowia.
Naczelna Rada pielęgniarek i Położnych:
Proponujemy usunąć w całości zapisy:
1) Pkt 39 stanowisko Pielęgniarka koordynująca i nadzorująca prace innych pielęgniarek
2) Pkt 40 stanowisko Położna koordynująca i nadzorująca prace innych położnych.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 295 ze zm.) w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą przeprowadza się konkurs na stanowisko:
1) kierownika;
2) zastępcy kierownika, w przypadku gdy kierownik nie jest lekarzem;
3) ordynatora;
4) naczelnej pielęgniarki lub przełożonej pielęgniarek;
5) pielęgniarki oddziałowej.
Przepis ten nie przewiduje możliwości, aby oddział szpitalny mógł być koordynowany przez pielęgniarkę lub położną. Wprowadzenie systemu koordynacji w szpitalnych oddziałach jest obecnie formalnie możliwe — tylko dla personelu lekarskiego (art. 49 ust. 7 ustawy o działalności leczniczej).
Wszelkie działania mające na celu nieobsadzanie stanowisk wymienionych z nazwy w art. 49 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, a w ich miejsce tworzenie – w zakresie merytorycznym tożsamym z tymi stanowiskami – inaczej nazwanych komórek organizacyjnych i innych stanowisk, będą stanowić próbę obejścia przepisów ustawy.
Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych wielokrotnie podnosiła, iż zapis zawarty w punkcie 26 i 27 załącznika Kwalifikacje wymagane od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami, I. Pracownicy działalności podstawowej do obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz. U. z 2011 r. Nr 151, poz. 896) jest sprzeczny z w/w przepisem ustawy o działalności leczniczej i niezgodny z oczekiwaniami środowiska pielęgniarek i położnych.
Wielokrotnie na ten problem zwracał uwagę również sąd administracyjny. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Kr 844/13 wskazano, iż:”(…) Niedopuszczalne jest (…) wprowadzanie mocą aktów rangi podstawowej takich regulacji, które doprowadziłyby do obejścia przytoczonych powyżej regulacji ustawowych”. Podobnie: Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 27 sierpnia 2008 r., II OSK 666/08, podkreślił, że „(…) Skoro art. 44a ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej wymaga, by stanowisko „naczelnej pielęgniarki” w publicznych zakładach opieki zdrowotnej obsadzane było w wyniku konkursu, a osoba ta winna legitymować się określonym w „taryfikatorze kwalifikacyjnym” wykształceniem i stażem pracy, to wykreślenie ze statutu tego stanowiska i zastąpienie go innym, nieprzewidzianym w przepisach, któremu przypisane miałyby być te same obowiązki i uprawnienia, jakie miała osoba zatrudniona na stanowisku naczelnej pielęgniarki w oczywisty sposób narusza obowiązujące przepisy i wykracza poza zakres spraw, które mogą być uregulowane w statucie. Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu do wyroku z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie o sygn. akt II OSK 119/10, wyraźnie wskazał, że statutowa zmiana stanowisk i wprowadzenie w miejsce stanowisk wymienionych zarówno w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej (obecnie odpowiednio ustawie o działalności leczniczej) (…) nowych stanowisk, w ustawach nie wymienionych może być uznane za obejście prawa prowadzące do naruszenia ustawowych uprawnień samorządu pielęgniarek. ”
W związku z powyższym wnioskuję jak na wstępie, o usunięcie zapisów wskazujących na możliwości tworzenia w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami stanowisk — koordynującej pielęgniarki lub koordynującej położnej, sprzecznych z aktem wyższego rzędu, tj. art. 49 ustawy o działalności leczniczej.
Stanowisko ministerstwa zdrowia:
Uwaga nieuwzględniona. W opinii projektodawcy zasadne jest pozostawienie możliwości tworzenia przedmiotowych stanowisk pracy. To do kierownika podmiotu leczniczego będzie należała decyzja, czy chce utworzyć takie stanowisko pracy, czy też nie.
źródło: mz.gov.pl