Pielęgniarka: jesteśmy nie tylko od „mechanicznego” wykonywania zleceń lekarskich…
Czy pielęgniarki informują pacjentów o podawanych lekach? Temat ten wywołał dyskusję w środowisku pielęgniarskim. Poniżej cytujemy wypowiedź jednej z pielęgniarek.
Pielęgniarka, nie tylko powinna odpowiedzieć na pytanie pacjenta o preparat jaki mu podaje, ale przed podaniem leku sama powinna poinformować pacjenta, jaki preparat mu podaje, niezależnie od formy leku i drogi jego podania. Tak samo powinna informować o wykonywanych przez siebie czynnościach i zabiegach. O tym, co będzie robiła, w jaki sposób i dlaczego. Wszystko oczywiście w ramach swoich kompetencji. Ma być profesjonalna, ale sposób przekazu dostosować do zdolności percepcyjnych pacjenta.
Pielęgniarka – poinformowany pacjent to spokojny pacjent
Do tematu odniosło się kilka osób na naszym Facebooku. Poniżej ich opinie.
- Nie widzę problemu z informowaniem pacjenta, co i dlaczego mu podaję. Z doświadczenia wiem, że dobrze poinformowany pacjent, to spokojny pacjent – czuje się bezpieczny. Niestety bywa w naszym środowisku tak, że pytania chorych niektóre z nas zbywają lub ignorują. A szkoda. Jesteśmy nie tylko od mechanicznego wykonywania zleceń, ale także od wsparcia psychicznego i udzielania informacji w granicach naszych kompetencji.
- Dokładnie tak, też nie widzę problemu w informowaniu pacjenta co podaje. Tym bardziej, że często mówię o tym co będę robić lub podawać zanim pacjent nawet zapyta. Nie ma nic gorsze gdy pacjent nie ufa, a chyba to nam kadrze medycznej powinno zależeć na zaufaniu i poczuciu , że są w oczach chorych jesteśmy profesjonalistami, a przede wszystkim mamy dobre zamiary.
źródło: pielegniarki.info.pl