Zobacz także:
19 grudnia 2015 roku – NSZZ Solidarność Komisja Krajowa zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego rozporządzenie w sprawie tzw. podwyżek dla pielęgniarek i położnych.
Związek Zawodowy NSZZ "Solidarność" pisze do ministra zdrowia w listopadzie 2015 roku, że dodatki wypłacane w ramach tzw. podwyżek dla pielęgniarek i położnych to "prawa nabyte wadliwie" wobec tego "nie podlegają one ochronie konstytucyjnej"!
Poniżej publikujemy fragment pisma NSZZ "Solidarność" do ministra zdrowia.
"Ochrona praw nabytych.
Prawa nabyte to inaczej uprawnienia uzyskane na podstawie indywidualnego aktu władzy państwowej lub na podstawie ustawy. Zasada ochrony praw słusznie (niewadliwie) nabytych nie została wskazana expressis verbis w konstytucji, natomiast jest podstawą realizacji zasady zaufania do państwa. W tym kontekście należy przyjąć, że ochrona praw nabytych jest konstytucyjnie gwarantowanym prawem wynikającym z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zaufanie do państwa należy rozumieć rozszerzająco: jako zasadę zaufania obywateli do państwa, a tym samym i prawa przez nie stanowionego oraz zasadę bezpieczeństwa prawnego obywateli. Jak wskazuje Trybunał Konstytucyjny "zasada zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa opiera się na wymaganiu pewności prawa, a więc takim zespole cech przysługujących prawu, które zapewniają jednostce bezpieczeństwo prawne; umożliwiają jej decydowanie o swoim postępowaniu na podstawie pełnej znajomości przesłanek działania organów państwowych oraz konsekwencji prawnych, jakie jej działania mogą pociągnąć za sobą" [patrz: wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 14. Czerwca 2000r., sygn. akt: P 3/00, OTK 2000, Nr 5, poz. 138]. Zasada ochrony praw nabytych chroni przede wszystkim nabyte prawa podmiotowe, zarówno publiczne, jak i prywatne. Konstytucyjnej ochronie podlegają prawa podmiotowe nabyte in concreto (na podstawie indywidualnego aktu władzy państwowej) i in abstracto (wprost na podstawie ustawy). Przy czym podkreślić należy, że ochronie konstytucyjnej podlegają wyłącznie prawa słusznie (niewadliwie) niewadliwie nabyte. Zakresem ochrony prawnej objęte jest wyłącznie prawo niewadliwie nabyte: " Zasada państwa prawnego zawiera w sobie zasadę zaufania obywateli do państwa, z tą zaś łączy się na zasadzie związków instrumentalnych z zasadą ochrony praw nabytych (…). Zakresem jej objęte są prawa słusznie (sprawiedliwie) nabyte" [patrz: Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11. lutego 1992r., sygn. akt: K 14/91, OTK 1992, Nr 1, poz. 7, s. 127]. Powyższe orzeczenie Trybunału konstytucyjnego ma kluczowe znaczenie w przedmiocie prowadzonej analizy i jednocześnie rodzi pytanie o kryteria słusznego (niewadliwego) nabycia uprawnień. W doktrynie wskazuje się, że prawo słusznie nabyte to uprawnienie które spełnia zarówno przesłanki materialne, (czyli jest zgodne z przepisami zawartymi w konstytucji i ustawach) jak i przesłanki formalne (czyli czy przyjęty instrument prawny jest adekwatny w celu unormowania danego prawa). Wyjaśnienie zasady kwalifikacji danego prawa jako prawa słusznie nabytego na przykładzie oceny zwolnień od podatku: Trybunał Konstytucyjny przyjął, że "uznaniu zwolnień od podatku za przedmiot "praw nabytych" stoi na przeszkodzie ‐ przede wszystkim ‐ zasada powszechności opodatkowania dochodów. Bez jednoznacznie sformułowanej podstawy prawnej, zawartej w ustawie, nie może powstać swoiste prawo do zwolnienia podatkowego, skoro zgodnie z art. 84 Konstytucji: Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Podatnikom nie może być przypisane bezterminowe "prawo do zwolnień podatkowych" określonego typu wyprowadzane jedynie z faktu korzystania z ustawowych zwolnień w okresie przeszłym. Nie jest więc możliwe objęcie określonych zwolnień podatkowych mianem "praw niewadliwie nabytych" [patrz: wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8.styczna 2009 r., sygn. akt: P 6/07, OTK‐A 2009, Nr 1, poz. 2]. Zatem w przypadku kiedy nabyte prawo stoi w sprzeczności z konstytucją prawo to należy traktować incydentalnie, ponieważ nie spełnia ono przesłanek praw niewadliwie nabytych. Oznacza to, że ustawodawca każdorazowo ma prawo uchylić normy przyznające prawa incydentalne. A contrario prawa niewadliwie nabyte są przedmiotem silnej ochrony konstytucyjnej, a ich ograniczenie może być uzasadnione jedynie wówczas gdy nie istnieje możliwość realizacji danej normy, zasady lub wartości konstytucyjnej bez naruszenia praw nabytych. Trybunał określił kryteria dopuszczalności ograniczeń praw nabytych [patrz: wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17.października 2000 r., SK 5/99, OTK 2000, Nr 7, poz. 25]
Wnioski.
1. Ochrona praw niewadliwie (słusznie) nabytych jest konstytucyjnym gwarantem zaufania jednostki do państwa i stanowionego prawa.
2. Prawa niewadliwie nabyte są przedmiotem silnej ochrony konstytucyjnej, a pozbawienie tego prawa może być uzasadnione jedynie wówczas gdy nie istnieje możliwość realizacji danej normy, zasady lub wartości konstytucyjnej bez naruszenia praw nabytych. Trybunał określił kryteria dopuszczalności ograniczeń praw nabytych.
3. Prawa niespełniające kryteriów praw słusznie nabytych stanowią prawa incydentalne i jako takie nie podlegają one ochronie konstytucyjnej".
Wybrał Mariusz Mielcarek
Zobacz cały dokument firmowany przez NSSZ "Solidarność"