Wynagrodzenia zasadnicze pielęgniarek i położnych
Pan
Mateusz Morawiecki
Premier Rządu RP
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Al. Ujazdowskie ⅓
00-583 Warszawa
Pan
Łukasz Szumowski
Minister Zdrowia
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa
Pan
Jarosław Kaczyński
Prezes Prawa i Sprawiedliwości
ul. Nowogrodzka 84/86
02-018 Warszawa
Działając w imieniu Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych
w Warszawie zwracam się z wnioskiem o pilne przekazanie wyjaśnień w jaki sposób
i w jakim wymiarze Rząd RP i sprawująca władzę partia Prawo i Sprawiedliwość zamierza podnieść od stycznia 2020r. wynagrodzenia pielęgniarek i położnych zatrudnionych w podmiotach leczniczych.
Płace pielęgniarek a wzrost minimalnego wynagrodzenia
Proponowane przez Rząd RP oraz przez Prawo i Sprawiedliwość zmiany przepisów dotyczące wynagrodzeń doprowadzą od stycznia 2020r. do ogromnej nierówności
i nieproporcjonalności w zarobkach pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.
Przypominamy, że w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177) od 01-01-2020r. następuje zmiana dokonana ustawą
z dnia 19 lipca 2019r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2019 poz. 1564) zgodnie z którą wprowadzono nową definicję “dodatek za staż pracy“ (co ma oznaczać dodatek do wynagrodzenia przysługujący pracownikowi z tytułu osiągnięcia ustalonego okresu zatrudnienia, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, układzie zbiorowym pracy, innym opartym na ustawie porozumieniu zbiorowym, regulaminie wynagradzania, statucie określającym prawa i obowiązki stron stosunku pracy, umowie
o pracę lub spółdzielczej umowie o pracę). Jednocześnie w art. 6 w ust. 5 dodano nowy punkt zgodnie z którym dodatki za staż pracy nie będą od 01-01-2020r. wliczane na poczet minimalnego wynagrodzenia.
Zgodnie z art. 65 ustawy z 15-04-2011r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2018r. poz. 2190) pracownikom samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Nie ma zatem wątpliwości, że ten obligatoryjny, gwarantowany ustawą dodatek za wysługę lat mieści się w definicji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, zatem od stycznia 2020r. podmioty lecznicze nie będą mogły uwzględniać i zaliczać w/w dodatku na poczet realizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu.
Jednocześnie Pan Premier i cały Rząd RP zdecydował, że minimalne wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w wymiarze pełnego etatu od stycznia 2020r. nie będzie mogło być niższe niż 2.600,- zł. miesięcznie brutto.
Dodatkowo na konwencji Prawa i Sprawiedliwości w Lublinie Prezes Jarosław Kaczyński zapowiedział, że poziom minimalnego wynagrodzenia w styczniu 2021r. będzie wynosił kwotę 3.000,-zł. miesięcznie brutto, a w styczniu 2024r. kwotę 4.000,-zł. miesięcznie brutto.
Decyzje te wymuszają natychmiastową decyzję Rządu RP, Ministra Zdrowia, ale także Prezesa PiS, w kwestii przynajmniej proporcjonalnego podniesienia wynagrodzeń grupy zawodowej pielęgniarek i położnych. Wymaga to pilnej – jeszcze przed zbliżającymi się wyborami do Sejmu i Senatu – odpowiedzi w jaki sposób nastąpi podwyższenie wynagrodzeń pielęgniarek i położnych tak aby zbiegło się to z podniesieniem od 01-01-2020r. minimalnego wynagrodzenia. Wszystkie ustalenia jakie były negocjowane kilka miesięcy w 2018r. i zakończyły się zawarciem z Ministrem Zdrowia i Prezesem NFZ Porozumienia z dnia 09-07-2018r. w styczniu 2020 roku tracą sens.
Przypominamy, że w § 1 ust. 9 Porozumienia Minister Zdrowia zobowiązywał się, że od października 2018r. miały rozpocząć się rozmowy w ramach Rady Dialogu Społecznego
w kwestii zmian współczynników pracy przyjętych w ustawie z dnia 08-06-2017r.
o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych, tak aby doprowadzić do podniesienia tych współczynników dla naszej grupy zawodowej tj. aby zaczęły one w końcu odzwierciedlać wykształcenie, kompetencje oraz odpowiedzialność. Termin minął, a ze strony Ministra Zdrowia oraz szerzej Rządu RP nie pojawiła się w ramach RDS żadna inicjatywa. Współczynniki pracy i krytykowany przez OZZPiP niesprawiedliwy podział pielęgniarek i położnych na trzy grupy zawodowe taki jak pierwotnie ustalony pozostał do dzisiaj bez zmian.
Z kolei w § 1 ust. 15 Porozumienia Minister Zdrowia zadeklarował wolę uprzednich konsultacji ze środowiskiem pielęgniarek i położnych przy wprowadzaniu kolejnych zmian systemowych w ochronie zdrowia.
Wynagrodzenia pielęgniarek a płaca minimalna
W naszej ocenie podniesienie skokowe wynagrodzeń minimalnych wprost dotyczy także pracowników ochrony zdrowia i jest to zmiana systemowa, która wygeneruje od stycznia 2020r. i w kolejnych latach konieczność zwiększenia finansowania świadczeń medycznych przez NFZ, co poniżej postaramy się wykazać.
Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą z 08-06-2017r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników w podmiotach leczniczych (Dz.U. z 2019r. poz. 1471 z późn. zm.) pielęgniarki i położne zostały podzielone na trzy grupy :
- ze współczynnikiem pracy 0,64 – pielęgniarki i położne bez specjalizacji,
- ze współczynnikiem pracy 0,73 – pielęgniarki i położne ze specjalizacją lub z wykształceniem wyższym II stopnia magisterskim,
- ze współczynnikiem pracy 1,05 – pielęgniarki i położne z wykształceniem wyższym II stopnia magisterskim ze specjalizacją.
Przypominamy, że z danych jakie Związek Zawodowy posiadał na potrzeby negocjacji
w zeszłym roku ogółem w Polsce zgłoszonych było do wypłaty przez NFZ środków z OWU w styczniu 2018r. 202.586 etatów, w tym 182.412 pielęgniarek i 20.174 położnych.
Przypominamy również, że przy rozmowach na temat ustawy z 08-06-2017r. (forsowanej przez Ministra Radziwiłła) szacowaliśmy, że w tej najniższej grupie ze współczynnikiem pracy o,64 jest 70-75% wszystkich pielęgniarek i położnych. To jest ważna informacja wstępna, aby zobrazować Państwu skalę wpływu decyzji podjętych przez Rząd RP.
Podajemy teraz zatem przykład do porównania:
Chcemy przykładowo porównać wynagrodzenia od stycznia 2020r. osoby z najniższym wykształceniem (podstawowym) zatrudnionej w podmiocie leczniczym na stanowiskach np. osób sprzątających, portierów, pomocy kuchennych itp. z wynagrodzeniami gwarantowanymi na styczeń 2020r. dla pielęgniarek i położnych. Dodatkowo aby zobrazować różnice w przykładzie przyjmujemy, że obie grupy mają długoletni staż pracy, a zatem nabyły 20% dodatki stażowe przewidziane przez art. 65 ustawy o działalności leczniczej. Oczywiście dla zachowania równowagi wzajemnego porównania pozostawiamy składniki pracy, które rekompensują w obu grupach dodatki za uciążliwość pracy np. w porze nocnej, w niedziele i święta, warunki szkodliwe itp.
Gwarantowane ustawowo wynagrodzenia osób zatrudnionych w podmiotach leczniczych o najniższych kwalifikacjach z wieloletnim stażem
1/ Grudzień 2019r. – stan obecny
Te osoby o najniższych kwalifikacjach zatrudnione w podmiotach leczniczych w grudniu 2019r. będą jeszcze otrzymywały miesięczne wynagrodzenie na poziomie minimalnym 2.250,-zł. brutto (bo jeszcze do grudnia dodatki stażowe można wliczać do minimalnego wynagrodzenia).
2/ Styczeń 2020r. – stan już zagwarantowany zmienionymi przepisami
Te same osoby od stycznia 2020r. będą otrzymywały wynagrodzenie miesięczne na poziomie 3.120,-zł. według wyliczenia (minimalne gwarantowane przez Państwo wynagrodzenie 2.600,-zł. miesięcznie brutto powiększone o 520,-zł. 20% dodatku stażowego, który wobec zmiany przepisów nie wlicza się do poziomu minimalnego wynagrodzenia).
Następuje zatem skokowy wzrost wynagrodzenia od stycznia 2020r. dla tych grup zawodowych o 38,66%.
3/ Styczeń 2021r. – stan obiecany przez Prawo i Sprawiedliwość na konwencji
w Lublinie
Te same osoby od stycznia 2021r. będą otrzymywały wynagrodzenie miesięczne na poziomie 3.600,-zł. według wyliczenia (minimalne gwarantowane przez Państwo wynagrodzenie 3.000,-zł. miesięcznie brutto powiększone o 600,-zł. 20% dodatku stażowego, który wobec zmiany przepisów nie wlicza się do poziomu minimalnego wynagrodzenia).
Następuje zatem skokowy wzrost wynagrodzenia w porównaniu do grudnia 2019r. (w ciągu 12 miesięcy) dla tych grup zawodowych o 60%
4/ Styczeń 2024r. – stan obiecany przez Prawo i Sprawiedliwość na konwencji
w Lublinie
Te same osoby od stycznia 2024r. będą otrzymywały wynagrodzenie miesięczne na poziomie 4.800,-zł. według wyliczenia (minimalne gwarantowane przez Państwo wynagrodzenie 4.000,-zł. miesięcznie brutto powiększone o 800,-zł 20% dodatku stażowego, który wobec zmiany przepisów nie wlicza się do poziomu minimalnego wynagrodzenia).
Następuje zatem skokowy wzrost wynagrodzenia w porównaniu do grudnia 2019r. (w ciągu 36 miesięcy) dla tych grup zawodowych o 113,33%.
Gwarantowane ustawowo wynagrodzenia pielęgniarek i położnych w podmiotach leczniczych
1/ Styczeń 2020r. – stan obecny
Pielęgniarki i położne bez specjalizacji – ze współczynnikiem 0,64 – ich gwarantowane wynagrodzenie porównywalne do w/w pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych wynosić będzie 3.225,60zł. według wyliczenia 2.688,-zł. (powstałe z wyliczenia 0,64% współczynnika oraz obowiązującego w styczniu 2020r. mnożnika 4.200,-zł.) powiększone o 20% dodatku stażowego.
Pielęgniarki i położne ze specjalizacją lub z tytułem mgr – ze współczynnikiem 0,73 – ich gwarantowane wynagrodzenie porównywalne do w/w pracowników zatrudnionych
w podmiotach leczniczych wynosić będzie 3.679,20zł. według wyliczenia 3.066,-zł. (powstałe z wyliczenia 0,73% współczynnika oraz obowiązującego w styczniu 2020r. mnożnika 4.200,-zł) powiększone o 20% dodatku stażowego.
Jeszcze warto wskazać, że nowo przyjmowane obecnie pielęgniarki i położne po pięcioletnich studiach magisterskich, ale bez wypracowanego dodatku stażowego będą otrzymywać w styczniu wynagrodzenie na poziomie 3.066,-zł., a pielęgniarki i położne
z wykształceniem wyższym I stopnia (po licencjacie) – 2.688,-zł.
UWAGA dodatkowa!
W/w wyliczenia wynagrodzeń dla pielęgniarek i położnych są i tak niedoszacowane
i w praktyce mogą być niższe, bo wyliczenia obejmują kwoty docelowe jakie mamy osiągnąć dopiero od 01-01-2022r. (wynika to z brzmienia art. 3 ust. 4 w/w ustawy z 08-06-2017r. przeprowadzonej przez Ministra Radziwiłła), choć jest to częściowo złagodzone wymuszoną podwyżką wynagrodzenia zasadniczego o 1.200,-zł. od lipca 2019r. przeprowadzoną przez Ministra Szumowskiego.
Zatem tabelaryczne zestawienie celem porównania:
W imieniu Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych
w Warszawie podnoszę ALARM!!!
Takie ukształtowanie płac w ochronie zdrowia jest NIEDOPUSZCZALNE. Przy całym szacunku dla pracy innych zawodów w ochronie zdrowia od stycznia 2020r. dojdzie do zburzenia systemu płac w podmiotach leczniczych. Pielęgniarki i położne nie godzą się i nie akceptują takiego zrównania wynagrodzeń. Jak można dopuścić do takiej sytuacji, że osoby z wykształceniem podstawowym będą zarabiały więcej lub równo, tak jak wyżej opisane grupy zawodowe pielęgniarek i położnych. Niedopuszczalna jest także sytuacja, że dojdzie do tak drastycznego spłaszczenia poziomów wynagrodzeń od stycznia 2020r.
Związek pielęgniarek: żądamy proporcjonalnego wzrostu płac pielęgniarek
W jaki sposób można porównać wzajemne wykształcenie tych grup zawodowych, odpowiedzialność zawodową pielęgniarek i położnych za pacjenta, wymuszone ustawą zawodową ciągłe kształcenie itp. To co Rząd RP planuje w tej materii od stycznia 2020r. jest dla nas niepojęte!
Możemy również przedstawić symulację tabelarycznego zestawienie porównania płac
w styczniu 2021r. tj. wówczas gdy deklarowana przez Prezesa Prawa i Sprawiedliwości wartość minimalnego wynagrodzenia ma wynosić 3.000,-zł miesięcznie brutto, a gdy jednocześnie szacowany mnożnik w ustawie z dnia 08-06-2017r. w od lipca 2020r. z kwoty 4.200,-zł. podniesie się na ok. 5.000,-zł.
Tabela do porównania będzie się wówczas przedstawiałą a następujący sposób:
W dniach 17, 18 i 19 września 2019r. w Białystoku obradować będzie Zarząd Krajowy Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych. Wygląda na to, że w/w kwestie będą głównym wątkiem rozmów.
Zwracam się zatem z wnioskiem do Pana Premiera, jak również do Ministra Zdrowia oraz do Prezesa Prawa i Sprawiedliwości o udzielenie możliwie szybkiej zwrotnej pisemnej odpowiedzi w jaki sposób zostanie zagwarantowany od stycznia 2020r.
i w latach następnych chociaż proporcjonalny wzrost wynagrodzeń grupy zawodowej pielęgniarek i położnych, który powiązany będzie ze skokowym wzrostem minimalnych wynagrodzeń.
Prosimy o zwrotny kontakt. Deklarujemy również możliwość osobistego wyjaśnienia tych kwestii przez Państwa, bezpośrednio na posiedzeniu Zarządu Krajowego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych w Białymstoku w dniach 17-18 września br. , na które zapraszamy.
Z poważaniem
Przewodnicząca
Ogólnopolskiego Związku Zawodowego
Pielęgniarek i Położnych
Krystyna Ptok
Warszawa dnia 13 września 2019 r.
źródło: strona interetowa OZZPIP
* środtytuły pochodzą od redakcji portalu
Zobacz także:
Pielęgniarstwo – co powinna wiedzieć pielęgniarka – koronawirus 2019-nCoV – zasady postępowania.
Pielęgniarki – kontrole bezpośrednio na oddziałach i sprawdzanie rzeczywistej liczby łóżek.