Wersja z dnia 02.09.2010 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia …….. 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej
Na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej (Dz. U. Nr 140, poz. 1147, Nr 211, poz. 1645 i Nr 217, poz. 1688) wprowadza się następujące zmiany:
1) | w § 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Świadczenia gwarantowane, o których mowa w § 4 ust. 1, są udzielane świadczeniobiorcy wymagającemu ze względu na stan zdrowia całodobowych świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych, rehabilitacyjnych oraz kontynuacji leczenia, a nie wymagającemu już dalszej hospitalizacji w oddziale szpitalnym, który w ocenie skalą poziomu samodzielności, zwaną dalej „skalą Barthel”, otrzymał 40 punktów lub mniej. W przypadku dzieci do ukończenia 3 roku życia nie stosuje się warunku dokonania oceny skalą Barthel.”; |
||||
2) | w § 9:
|
||||
3) | załączniki nr 2 – 4 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 – 3 do niniejszego rozporządzenia. |
§ 2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych na rok 2011 i lata następne.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
Zobacz przedmiotowe rozporzadzenie w dotychczasowym brzmieniu.
UZASADNIENIE
Projekt wprowadza zmiany do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 140, poz. 1147, z późn. zm.), wydanego na podstawie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.).
Projektowane zmiany uwzględniają postulaty zgłoszone przez Konsultanta Krajowego w dziedzinie Pielęgniarstwa Przewlekle Chorych i Niepełnosprawnych, Naczelną Izbę Pielęgniarek i Położnych, Narodowy Fundusz Zdrowia, Konsultanta Krajowego w dziedzinie Anestezjologii i Intensywnej Terapii, dyrektora „Domu Ciepła” w Rembertowie, dyrektora Ośrodka Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej EKO „Szkoła Życia” w Wandzinie, Przewodniczącą Regionu Śląskiego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych.
W związku ze zgłaszanymi propozycjami dotyczącymi wprowadzenia oryginalnej skali Barthel, w treści rozporządzenia oraz załącznikach do rozporządzenia sformułowanie „skala oparta na skali Barthel” zastąpione zostało sformułowaniem „skala Barthel”, a w załącznikach nr 2 i 3 do rozporządzenia wprowadzono wzór oryginalnej skali Barthel. Ponadto wprowadzono zmianę dotyczącą podpisywania karty oceny świadczeniobiorcy kierowanego do zakładu opiekuńczego i do objęcia pielęgniarską opieką długoterminową domową. Zmiana polega na tym, że oceny dokonuje zarówno lekarz jak i pielęgniarka, przy czym wynik dokonanej oceny podpisuje pielęgniarka ubezpieczenia zdrowotnego albo pielęgniarka zakładu opiekuńczego albo pielęgniarka opieki długoterminowej a wynik kwalifikacji do objęcia opieką podpisuje lekarz ubezpieczenia zdrowotnego albo lekarz zakładu opiekuńczego.
Uszczegółowiono przepis § 5 ust. 1 stanowiąc, iż świadczenia gwarantowane w warunkach stacjonarnych są udzielane świadczeniobiorcy wymagającemu ze względu na stan zdrowia całodobowych świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych, rehabilitacyjnych oraz kontynuacji leczenia, a nie wymagającemu już dalszej hospitalizacji w oddziale szpitalnym. Pozostałe regulacje § 5 rozporządzenia nie ulegają zmianie.
W § 9 w ust. 3 pkt 1 zastąpiono sformułowanie „nieobjęcie opieką przez hospicjum domowe” poprzez : „nieobjęcie opieką paliatywną i hospicyjną”, dostosowując zapis do aktualnie realizowanych świadczeń w ramach opieki paliatywnej i hospicyjnej.
Treść załączników nr 2 i 3 dostosowana została do zgłaszanych propozycji dotyczących wprowadzenia w przedmiotowym rozporządzeniu skali Barthel w oryginalnym brzmieniu. Dotychczas obowiązujące wzory kart oceny świadczeniobiorcy, posługujące się skalą opartą na skali Barthel, służą do kwalifikowania do opieki długoterminowej i zostały zmodyfikowane na potrzeby finansowania tych świadczeń przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Z uwagi na liczne wystąpienia dotyczące interpretacji oceny pacjenta tą skalą, istnieje konieczność wprowadzenia zmian i powrotu do oryginalnej skali.
W załączniku nr 4 w części I „Świadczenia gwarantowane udzielane w warunkach stacjonarnych w zakładzie opiekuńczo – leczniczym dla osób dorosłych lub dla dzieci i młodzieży do ukończenia 18 roku życia” – w pkt 1 „Wymagania wobec personelu” doprecyzowano część dotyczącą kwalifikacji lekarzy oraz pielęgniarek oraz zmniejszono wymaganą częstotliwość badania pacjentów chorych na AIDS lub zarażonych HIV z „nie mniej niż 2 razy w tygodniu” do „nie mniej niż 1 raz w tygodniu”.
Wsparciem dla zakładów opiekuńczych realizujących opiekę nad świadczeniobiorcami będzie nowy zawód – opiekun medyczny, uprawniony do wykonywania czynności z zakresu podstawowej pielęgnacji chorych i osób niesamodzielnych, na zlecenie pielęgniarki. Zawód opiekuna medycznego został wpisany do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 124, poz. 860 z późn. zm.). We wrześniu 2007 r. rozpoczęto na terenie kraju edukację w tym zawodzie. Na koniec 2008 r. kwalifikacje zawodowe opiekuna medycznego uzyskało 130 osób. W 2009 r. liczba osób legitymujących się tytułem opiekuna medycznego wzrosła do 1600 osób.
Uzasadnieniem dla projektowanej zmiany jest zgłaszany przez podmioty udzielające świadczeń w ramach opieki długoterminowej niedobór pielęgniarek w systemie ochrony zdrowia. Wprowadzenie opiekuna medycznego pozwoli na zwiększenie efektywności i jakości usług adresowanych do osób niesamodzielnych.
Usunięty został zapis dotyczący wymogu zatrudnienia lekarza anestezjologa w odniesieniu do pacjentów ze skalą Barthel „0”. Nie obniży to jakości wykonywania świadczeń chociażby z tego względu, że lekarz zatrudniony jest na całym etacie, a ponadto zakład zapewnia również porady lekarza na wezwanie w razie potrzeby.
W zakresie kwalifikacji pielęgniarskich obowiązujących w aktualnym rozporządzeniu, w projekcie rozporządzenia dodano inne specjalności, mające zastosowanie przy udzielaniu świadczeń w zakresie opieki długoterminowej, m.in. z zakresu opieki paliatywnej i pielęgnowania pacjenta dorosłego wentylowanego mechanicznie lub dziecka wentylowanego mechanicznie.
W odniesieniu do pielęgniarek udzielających świadczeń w zakresie pielęgniarskiej opieki długoterminowej domowej oraz świadczeń gwarantowanych udzielanych przez zespół długoterminowej opieki domowej dla dorosłych, dzieci i młodzieży wentylowanych mechanicznie, wymóg legitymowania się rocznym stażem w lecznictwie stacjonarnym zastąpiono wymogiem posiadania rocznego doświadczenia zawodowego.
Rozporządzenie znosi obowiązek zatrudnienia terapeuty zajęciowego w zakładach opiekuńczych dla pacjentów chorych na AIDS lub zarażonych HIV (zmiany w części I pkt 1 ppkt 6 rozporządzenia), wprowadzając jednocześnie w to miejsce wymóg zatrudnienia specjalisty terapii uzależnień na cały etat dla 35 pacjentów uczestniczących w terapii w ciągu tygodnia (zmiany w części I pkt 1 ppkt 7 rozporządzenia).
Rozporządzenie uzupełniono również poprzez określenie warunków lokalowych w odniesieniu do zakładów opiekuńczo – leczniczych, zakładów pielęgnacyjno – opiekuńczych oraz zakładów opiekuńczo – leczniczych dla pacjentów wentylowanych mechanicznie, zarówno dla osób dorosłych, jak i dla dzieci i młodzieży, gdyż warunki te stanowią nieodłączny element zapewnienia właściwej jakości udzielanych świadczeń.
Zmiany w zaproponowanym kształcie dostatecznie zabezpieczają udzielanie świadczeń gwarantowanych.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem ogłoszenia. Zaproponowany termin uzasadnia konieczność prawidłowego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, co stanowi ważny interes państwa w rozumieniu przepisu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95). Z tych względów wyznaczony termin nie pozostaje w sprzeczności z zasadami demokratycznego państwa prawnego.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Zgodnie z art. 5 ustawy z 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt rozporządzenia, wraz z przekazaniem do konsultacji społecznych, został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej.
Powyższa informacja pochodzi ze strony internetowej resortu zdrowia.
Zobacz także:
Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej