Interpelacja nr 7134
do ministra zdrowia
w sprawie wymagań technicznych i sanitarnych dotyczących gabinetów pielęgniarek rodzinnych, a także organizacji pracy w tych gabinetach, zawartych w zarządzeniu nr 105/2008/DSOZ prezesa NFZ z dnia 5 listopada 2008 r.
Szanowna Pani Minister! Zarządzenie prezesa NFZ nr 105/2008 wzbudziło w środowisku pielęgniarek gorącą dyskusję. Do naszych biur poselskich wpłynęły skargi związane z treścią tego zarządzenia. Zarzuty dotyczą m.in. niezgodności treści zarządzenia z rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie wymagań technicznych i sanitarnych dla pomieszczeń, w których można wykonywać praktykę pielęgniarek i położnych, oraz wymagań, jakim powinny podlegać urządzenia i sprzęt medyczny umożliwiający udzielanie świadczeń zdrowotnych. Według osób interweniujących w naszych biurach poselskich (wśród nich były przedstawicielki OIPiP i konsultant wojewódzki w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego w Poznaniu), wymagania techniczne dotyczące gabinetu, jak i konieczność dyżurowania w nim przez kilka godzin dziennie są nie tylko niemożliwe do spełnienia, ale ograniczają możliwości działania pielęgniarek rodzinnych i wypaczają ich rolę, jaką mają odgrywać w systemie ochrony zdrowa. Krytykowany jest także tryb wprowadzania zmian, niepozostawiający dość czasu na przystosowanie do nowych, wyższych wymagań.
Niezgodność pomiędzy przepisami jest związana z definicją gabinetu pielęgniarskiego. W zrządzeniu 105 pojawiają się dodatkowe w stosunku do rozporządzenia elementy wyposażenia gabinetu, m.in. stolik zabiegowy, co sugeruje, że gabinet pielęgniarski ma być gabinetem zabiegowym, który podlega innemu reżimowi niż gabinet zdefiniowany w rozporządzeniu z marca 2006. Tym samym mamy sytuację, kiedy akt prawny niższego rządu (zarządzenie) wykracza poza ramy aktu prawnego wyższego rzędu (rozporządzenie).
Dodatkowo sposób pracy pielęgniarki środowiskowej (rodzinnej) powoduje, że utrzymanie gabinetu o bardzo wysokich standardach, z którego korzysta się sporadycznie, jest bardzo kosztowne i słabo uzasadnione, a w przypadku jednoosobowej działalności niemożliwe do spełnienia.
Dlatego mamy do pani Minister następujące pytania:
1. Czy Ministerstwo Zdrowia będzie interweniować w związku z niezgodnością treści tych aktów prawnych?
2. Który z powyższych dokumentów będzie brany pod uwagę w trakcie kontraktowania świadczeń: zarządzenie czy rozporządzenie?
3. Czy ministerstwo posiada dane statystyczne co do wymagań technicznych, jakimi dysponują obecnie wykorzystywane gabinety pielęgniarskie, jak wiele z nich nie spełnia warunków rozporządzenia?
4. Czy ministerstwo planuje nowelizację rozporządzenia, rewizję warunków, jakie ma spełnić gabinet pielęgniarski, wprowadzenie vacatio legis w odniesieniu do tych warunków lub zróżnicowanie standardu zależnie od charakteru praktyki (inne wymagania dla pielęgniarek udzielających świadczeń wyłącznie w domu pacjenta?
5. Jakie ostatecznie wymagania są stawiane w odniesieniu do warunków technicznych i sanitarnych gabinetów pielęgniarskich i czy odnoszą się one także do pielęgniarek rodzinnych, które odbywają swoje praktyki nieomal wyłącznie w domu pacjenta?
Z poważaniem
Poseł Agnieszka Kozłowska-Rajewicz
oraz grupa posłów
Warszawa, dnia 18 grudnia 2008 r.
Odpowiedź MZ opublikujemy po jej ogłoszeniu