Pielęgniarki – poseł pyta o przywrócenie LM. Ministerstwo odpowiedziało.

4 min czytania
Aktualności
Pielęgniarki – poseł pyta o przywrócenie LM. Ministerstwo odpowiedziało.

Poseł: LM to szkoły kształcące znakomicie przygotowane do zawodu pielęgniarki…

Redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych w dniu 27 stycznia 2025 roku opublikowała interpelację poselską w sprawie przywrócenia do struktury szkolnictwa powszechnego szkoły typu liceum medyczne, na przykładzie liceum medycznego w Rawiczu. Poseł w interpelacji zauważa:

Poszerzenie oferty edukacyjnej wielu rodzimych szkół średnich o liceum medyczne stanowiłoby szansę m.in. dla szpitali i placówek całkowitej opieki medycznej na zapewnienie profesjonalnie przygotowanej do zawodu kadry pielęgniarskiej, posiadającej nie tylko wysokie kwalifikacje zawodowe, ale również szczególnie cenione w tej profesji poczucie empatii, wrażliwości i humanitarnej odpowiedzialności.

Na interpelację odpowiedziało w dniu 20 lutego 2025 roku Ministerstwo Edukacji. Treść stanowiska ministerstwa publikujemy poniżej.

Odpowiedź na interpelację w sprawie przywrócenia do struktury szkolnictwa powszechnego szkoły typu liceum medyczne, na przykładzie liceum medycznego w Rawiczu

Warszawa, 20 lutego 2025 roku

Szanowna Pani Poseł,

uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami ustawy – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (t.j. Dz. U. 2024 poz. 737) szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy:

1) ośmioletnią szkołę podstawową;

2) szkoły ponadpodstawowe:

a) czteroletnie liceum ogólnokształcące,

b) pięcioletnie technikum,

c) trzyletnia branżowa szkoła I stopnia,

d) trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy,

e) dwuletnia branżowa szkoła II stopnia,

f) szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.

Jednocześnie nie planuje się obecnie „przywracania do struktury szkolnictwa powszechnego szkoły typu liceum medyczne“.

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w szkołach ponadpodstawowych: liceum ogólnokształcącym i technikum są realizowane przedmioty w zakresie podstawowym i rozszerzonym. Dyrektor liceum ogólnokształcącego (technikum), po zasięgnięciu opinii rady liceum ogólnokształcącego (technikum), a jeżeli rada liceum ogólnokształcącego (technikum) nie została powołana – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń liceum ogólnokształcącego wybiera 2 albo 3 przedmioty, a uczeń technikum – 1 przedmiot (jeżeli możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum na to pozwalają, uczeń technikum może wybrać 2 przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym).

W związku z powyższym uczeń, który jest zainteresowany podjęciem w przyszłości nauki np. na uczelni medycznej, może – po zapoznaniu się z ofertą edukacyjną wybranej szkoły ponadpodstawowej – dokonać w trakcie rekrutacji wyboru klasy, w której realizowane będą m.in. określone przedmioty w zakresie rozszerzonym, uwzględniane podczas rekrutacji na ww. uczelnię.

Natomiast kształcenie zawodowe prowadzone jest w zawodach ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. 2024 poz. 611 z późn. zm.). Wprowadzenie nowego zawodu do klasyfikacji zawodów może nastąpić wyłącznie na wniosek ministra właściwego dla tego zawodu, który powinien dokonać oceny uzasadnienia wprowadzenia zawodu do klasyfikacji (kształcenia w określonym typie i rodzaju szkoły) z punktu widzenia potrzeb danej branży czy gałęzi gospodarki oraz biorąc pod uwagę wymagania kwalifikacyjne określone w przepisach regulujących funkcjonowanie danego obszaru. Zatem, jeżeli w systemie oświaty miałoby być prowadzone kształcenie w zawodzie „pielęgniarka“, minister właściwy dla tego zawodu, tj. minister zdrowia musiałby wystąpić do ministra edukacji ze stosownym wnioskiem, o którym mowa w art. 46 ustawy – Prawo oświatowe.

Na wniosek ministra zdrowia wprowadzone zostały zmiany w zakresie zawodu opiekun medyczny, których celem było zapewnienie odpowiednio przygotowanego personelu w systemie ochrony zdrowia. Absolwent 1,5-rocznej szkoły policealnej kształcącej w zawodzie opiekun medyczny jest przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

– identyfikowania problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku,

– świadczenia usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku,

– współpracy z pielęgniarkami, położnymi i lekarzami oraz innym personelem,

– wykonywania czynności z zakresu pobierania krwi żylnej i włośniczkowej oraz innych materiałów do badań laboratoryjnych,

– wykonywania czynności z zakresu elementów gimnastyki ogólnousprawniającej,

– wykonywania wybranych czynności medycznych

– w podmiotach leczniczych, w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz w środowisku domowym pacjenta.

W zawodzie opiekun medyczny kształcenie prowadzi 475 szkół policealnych dla 28206 słuchaczy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Zdrowia system kształcenia zawodowego pielęgniarek w Polsce na przestrzeni lat uległ istotnym zmianom. Transformacja kształcenia zawodowego pielęgniarek od szkolnictwa średniego do wyższego uwarunkowana była wieloma regulacjami prawnymi i zobowiązaniami międzynarodowymi wynikającymi z działań związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, z zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia oraz wytycznych innych organizacji międzynarodowych.

Wpływ na obecny kształt systemu kształcenia pielęgniarek w Polsce miał także Proces Boloński, efektem którego było umiejscowienie systemu kształcenia polskich pielęgniarek po 2004 r. wyłącznie na poziomie wyższym. Konsekwencją powyższego są obowiązujące przepisy ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (t.j. Dz. U. 2024 poz. 814 z późn. zm.), które wskazują dwustopniowy system kształcenia pielęgniarek w oparciu o standard kształcenia – rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. 2021 poz. 755 z późn. zm.).

Ponadto w 2017 roku podjęto dyskusję ze środowiskiem pielęgniarek w zakresie modelu kształcenia tej grupy zawodowej. Efektem tego było wypracowanie dokumentu kierunkowo ujmującego obszary rozwoju pielęgniarstwa w Polsce. W dokumencie tym uzasadniono konieczność utrzymania kształcenia przeddyplomowego pielęgniarek wyłącznie na poziomie szkół wyższych. W dniu 15 października 2019 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia dokumentu „Polityka Wieloletnia Państwa na rzecz Pielęgniarstwa i Położnictwa w Polsce“, przedłożoną przez ministra zdrowia. Jednym z działań określonych w ww. dokumencie jest utrzymanie kształcenia przeddyplomowego pielęgniarek wyłącznie na poziomie szkół wyższych.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia Ministra Edukacji

Katarzyna Lubnauer

Sekretarz Stanu

źródło: sejm.gov.pl

Komentarze

Oceń artykuł

Średnia ocen: 2.5 / 5. Ilość głosów: 18

Bądź pierwszym, który oceni wpis

8647 artykułów

O autorze

Czynny zawodowo specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej terapii. Były członek Okręgowej i Naczelnej Izby oraz delegat na Zjazd Krajowy samorządu zawodowego. Założyciel Ogólnopolskiego Portalu oraz Gazety Pielęgniarek i Położnych.
Artykuły
Zobacz także
Aktualności

Pielęgniarki – wiceminister zdrowia: przyjrzymy się temu jeszcze bardzo szczegółowo.

3 min czytania
Posłanka: A jednak wydaje mi się, że warto promować pielęgniarki, które chcą podjąć pracę akurat w takim, a nie innym miejscu… Publikujemy…
AktualnościNowa siatka płacOdszkodowania dla pielęgniarek LM

Prezes izby pielęgniarek: podkreślałam rolę doświadczenia.

2 min czytania
Tylko, że w przepisach płacowych doświadczenie zawodowe pielęgniarki pani prezes dezawuuje doświadczenie… Redakcja ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych skierowała do izby pielęgniarek…
Aktualności

Czy e-receptę można zrealizować za granicą?

2 min czytania
W dobie globalizacji i rosnącej mobilności coraz więcej pacjentów korzysta z elektronicznych recept, które znacznie ułatwiają dostęp do leczenia. E-recepta, będąca efektem…
Komentarze