Sejmowy ekspert: działanie pani Ptok jest nieuzasadnione…
Przewodnicząca związku pielęgniarek swoją działalnością zaskakuje środowisko pielęgniarskie. Od radosnej legislacji po treść wystąpień w sejmie. Dziś redakcja Ogólnopolskiego Portalu Pielęgniarek i Położnych zwraca uwagę czytelnikom pielegniarki.info.pl na jeden z ostatnich wyczynów pani Krystyny Ptok.
Tak to wyczyn…
Otóż pani przewodnicząca skierowała do sejmu projekt ustawy, który był procedowany przez sejm. Ostatecznie projekt nadal nie został skierowany pod obrady sejmu, w celu jego uchwalenia.
W tej sytuacji pani Ptok zrobiła coś co przejdzie do historii polskiego parlamentaryzmu. Do posłów skierowała petycję w której „jest zawarte żądanie zmiany ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych”.
Czy może być coś bardziej kuriozalnego? Sejm nie przyjmuje ustawy pani Ptok więc pani Ptok pisze do posłów petycję… aby ją przyjęli.
Poniżej przedstawiamy opinię sejmowego specjalisty z biura sejmowych ekspertyz i oceny skutków regulacji o petycji pani Ptok.
Żądanie dotyczy zmiany treści załącznika do ustawy określającego współczynniki pracy. Postuluje się, aby w główce tabeli jej treść nie określała grup zawodowych według kwalifikacji wymaganych na zajmowanym stanowisku, a grupy zawodowe według kwalifikacji posiadanych przez pracowników wykonujących zawody medyczne.
Celem petycji jest zmiana sposobu ustalania minimalnego zasadniczego wynagrodzenia za pracę w podmiotach leczniczych, co skutkować będzie wzrostem wynagrodzeń grup pracowników objętych tą regulacją i zwiększeniem kosztów wynagrodzeń w podmiotach leczniczych. (…)
Kwestie, które ekspert uznaje za istotne w związku z petycją
1. Jak wskazano w pkt I, petycja wpłynęła we wrześniu br., a jej autorem są władze Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych. Treść petycji jest identyczna z jednym z postulatów zawartych w obywatelskim projekcie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (druk sejmowy X kadencji nr 33). Pełnomocnikiem Komitetu Inicjatywy ustawodawczej jest ta sama osoba, która jest Przewodniczącą autora petycji.
2. W Sejmie jest procedowany obecnie obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (druk sejmowy nr 33). Po pierwszym czytaniu Sejm skierował ten projekt do połączonych komisji Finansów Publicznych i Zdrowia. Komisje powołały Podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o sposobie…, która 27 czerwca 2024 r. przyjęła sprawozdanie. Główka załącznika dotyczącego współczynniki pracy w sprawozdaniu brzmi „Grupy zawodowe według kwalifikacji wymaganych (wytłuszczenie autora) na zajmowanym stanowisku”. Podkomisja w sprawozdaniu nie uwzględniła tego postulatu. Jednak posłowie zadeklarowali, że na posiedzeniu wspólnym Komisji Finansów Publicznych i Zdrowia złożą poprawkę zmieniającą w załączniku słowo „wymaganych na „posiadane”.
3. Na wspólnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych i Komisji Zdrowia w dniu 12 września 2024 r. rozpatrywano sprawozdanie podkomisji. Wobec wielu uwag i zastrzeżeń co do treści sprawozdania przyjęto wniosek o przekazanie projektu ustawy do ponownego rozpatrzenia do podkomisji nadzwyczajnej. Tak więc proces legislacyjny jest w toku i nadal na etapie prac w komisjach.
Wnioski:
Komisja do Spraw Petycji, jeśli uzna za właściwe, może przedstawić Komisji Finansów Publicznych, Komisji Zdrowia oraz Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (druk nr 33) opinię w sprawie rozpatrywanego przez nią projektu ustawy (w trybie art. 126c ust. 3 pkt 3 Regulaminu Sejmu) albo nie uwzględnić żądania będącego przedmiotem petycji (art. 126c ust. 3 pkt 5 Regulaminu Sejmu).
Grzegorz Ciura
specjalista ds. społecznych
w Biurze Ekspertyz
i Oceny Skutków Regulacji