Rynek szkoleń pielęgniarek wart miliony złotych…
W ostatnim czasie poruszamy temat dotyczący działania jednej z izb okręgowych pielęgniarek w zakresie sposobu refundacji kosztów kształcenia podyplomowego. Poniższa informacja
została opublikowana w 2023 roku na stronie internetowej jednego z podmiotów, który prowadzi szkolenia zawodowe pielęgniarek.
Niestety, zmiana w znacznym stopniu ogranicza pielęgniarkom i położnym możliwość wyboru ośrodka szkoleniowego, bowiem w przypadku chęci ubiegania się o dofinansowanie – preferuje wyłącznie ośrodek kształcenia podyplomowego prowadzony przez okręgową izbę.
Osoby, które wybiorą innego organizatora kształcenia niż ośrodek izby, nie otrzymają dofinansowania do wybranego kursu, jeżeli taki sam kurs realizowany będzie przez izbę. Co więcej, kurs innego organizatora nie musi być realizowany w tym samym czasie. Wystarczy, że izba zaplanuje organizację tego samego kursu w okresie 4 miesięcy od terminu kursu prowadzonego przez inny ośrodek, a dofinansowanie do tego samego kursu w innym ośrodku nie zostanie przyznane.
W regulaminie zmianie uległa również liczba miesięcy odprowadzonych składek do okręgowej izby, która uprawnia do ubiegania się o dofinansowanie. Kiedyś był to 1 miesiąc. Teraz jest to już 12 miesięcy. Tym samym pielęgniarka/położna dopiero po odprowadzeniu 12 składek będzie
mogła ubiegać się o dofinansowanie do jakiejkolwiek formy kształcenia podyplomowego.
Nowy regulamin nie przewiduje także możliwości otrzymania dofinansowania w realizacji kilku kursów jednocześnie. Przykładowo: by ukończyć kurs kwalifikacyjny, trzeba mieć często ukończone również dodatkowe kursy specjalistyczne. Kiedyś krótsze kursy specjalistyczne można było realizować podczas trwania dłuższego kursu kwalifikacyjnego i otrzymać do wszystkich dofinansowanie izb. Od teraz, by nie płacić 100% ceny dodatkowych kursów, każdy z kursów należy robić oddzielnie. To wydłuży czas uzyskania pełnych kwalifikacji. (…)
Całość artykułu jest dostępna w bieżącym wydaniu Ogólnopolskiej Gazety Pielęgniarek i Położnych – sprawdź.